Från vänster Lisa Lindgren, Fredrik Evers, Johan Hafezi, Victor Ståhl Segerhagen, Carina Boberg, Kim Theodoridou Bergquist. Foto Ola Kjelbye.

Vågar du blunda för verkligheten? – premiär för Dom blinda

På ett osentimentalt men också symboliskt vis närmar sig nu den prisbelönta dramatikern Astrid Saalbach människans rädsla för det främmande och annorlunda. I denna rysare, som utspelar sig på ett callcenter, blir fantasin farlig. Sisela Lindblom regisserar Dom blinda, som har premiär fredag 13 april på Studion.

På det blomstrande callcentret arbetar telefonförsäljare som är synskadade. Med sin starka närvaro säljer de allt från el-abonnemang till adoption av orangutanger och partimedlemskap. Deras självklara inbördes relation blir en mur för den seende IT-teknikern som blir alltmer paranoid och därmed farlig.

Dom blinda handlar om vår fantasi och vår rädsla. Vems verklighet är det som gäller och kan man lita på sina egna intryck? Genom att utforska samtiden via en diskussion kring synen som sinne, sätter Saalbach fingret på de verkliga smärtpunkterna i relationen mellan människor, säger Sisela Lindblom.

Astrid Saalbach är en prisbelönt dansk dramatiker. Hennes dramatik har spelats i över 20 länder, i Sverige bland annat på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Teater Galeasen och på Malmö Stadsteater. Dom blinda hade urpremiär på Aarhus teater 2016 under titeln Kaldet  och får nu sin Sverigepremiär på Göteborgs Stadsteater.

– Jag tycker att Astrid Saalbach är en väldigt bra och egensinnig samtida dramatiker. Hon har en egen språkvärld, hon är civilisationskritisk och funderar över människans existens. Hur man förhåller sig till att vara människa helt enkelt. Hon ställer stora, jobbiga frågor med skarp humor och värme.

Sisela Lindblom är författare, regissör och dramatiker. Hon har varit konstnärlig ledare på Boulevardteatern i Stockholm och bland annat arbetat på Radioteatern och Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. På Göteborgs Stadsteater har hon skrivit och regisserat Stjärnan, regisserat Machinal samt gästspelet Efverman på slak lina. Hösten 2017 var hon också aktuell som dramatiker på Backa Teater med Jeanne d’Arc.

Läs mer om Dom blinda här.
Pressbilder finner du här.

Dom blinda

Premiär 13 april på Studion

Av: Astrid Saalbach
Översättning: Nils Gredeby