William, Macbeth och middag med Shakespeare - start för Shakespeareveckan på Göteborgs Stadsteater

Macbeth som musikdrama och ”middag med Shakespeare”, båda med Romeo & Julia Kören, en enmansmusikal om William Shakespeare och Macbeth som lunchteater. Detta plus en rad seminarier, filmvisningar och samtal i samarbete med Stadsbiblioteket. Allt ingår i Göteborgs Stadsteaters Shakespearevecka, som hedrar den engelske dramatikern 400 år efter hans död. Start på måndag 31 oktober.

Först ut, på måndag, är Middag med Shakespeare där den populära Romeo & Julia Kören serverar sonetter och andra musikaliska delikatesser vid dukat bord i Foajébaren.

Romeo & Julia Kören bildades 1991 för att fungera som musikaliskt inslag i en uppsättning av Shakespeares Romeo och Julia på Dramaten. Men ganska snart började kören leva sitt eget liv och ge konserter med en fantasieggande blandning av sång, dans och teater. Sprungen ur teatervärlden har kören tagit fasta på äldre tiders ideal där musik och sceniskt berättande ofta hörde ihop.

Dagen efter, tisdag 1 november, framför Romeo & Julia Kören den grymma historien om Macbeth på Stora Scen, i en uttrycksfull och mycket visuell version. Föreställningen har framgångsrikt spelats i snart 20 år och omarbetas ständigt för olika scener. Till grund för handlingen ligger William Shakespeares pjäs från 1606 och Clément Janequins fyrstämmiga vokalkomposition La Guerre (kriget). Regissör för båda Romeo & Julia Körens föreställningar är Benoît Malmberg. Föreställningarna framförs på originalspråken, franska och engelska.

Med en alldeles egen blandning av musik, teater, humor och allvar tar sedan den rafflande kammarmusikalen William plats på Stora Scen, den 3 november.

Hyllade William, som blev vald till ”Best performance” på New York International Fringe festival 2013, utspelar sig i London på 1500-talet och bygger på Shakespeares sonetter. Människan William Shakespeare tar här form mot bakgrund av ”sonetternas poetiska malström av obändig livslust, passionerad kärlek, spirande vansinne, maktlöshet och svartsjuka”.

Som William Shakespeare ser vi Jonas Nerbe, skådespelare och konstnärlig ledare för SMT, SthlmsMusikTeater, en fri grupp som skapar ny svensk musikteater på kontinuerlig basis. För musiken står Shakespeare String Quartet. Jan-Erik Sääf har skrivit och tonsatt musikalen. Regissör är Andreas Boonstra, som bland annat regisserat Fadren på Göteborgs Stadsteater.

William hade urpremiär på Confidensen på Ulriksdals slottsteater och har bland annat spelat på Teatro Mirabel i Cannes, Kronborgs slott i Helsingör, på New York International Fringe festival samt turnerat runt om i Sverige.

William spelas på engelska.

Under veckan, 2-4 november, spelas också Par i Macbeth, lunchteater med Christel Körner och Ingmar Carlehed.

I samarbete med Stadsbiblioteket arrangerar Göteborgs Stadsteater dessutom en serie med seminarier, film och samtal med Shakespeare som tema. Läs mer om detta här.

För pressbilder se här.

För mer information: