Zinnie Harris och Alexandra Pascalidou inleder vårens seminarieserie på Göteborgs Stadsteater

Teaterns seminarieserie om identitet fortsätter. Först ut 2017 är dramatikern Zinnie Harris, aktuell med pjäsen How to hold your breath, och journalisten, författaren och människorättsaktivisten Alexandra Pascalidou, aktuell som dramatiker med Alexandras odyssé. De båda samtalar under journalisten Neta Norrmos ledning om hur det är att leva i Europa idag och i framtiden.

Tid och plats: lördag 21 januari kl 15.00, Studion på Göteborgs Stadsteater. Fri entré.

För Göteborgs Stadsteaters repertoar spelåret 2016-2017 står frågor om identitet i fokus. Parallellt med föreställningarna löper också en samtalsserie på samma tema.

Lördagens seminarierubrik är The European identity. Samtalet hålls på engelska: Free, rich, cultivated and humanitarian, or frightened, corrupted, aggressive and protective? What is it to live in Europe today? What will happen to us in the near future or is it already happening?

Zinnie Harris är en erkänd brittisk dramatiker, aktuell med Sverigepremiären av How to hold your breath på Studion. Alexandra Pascalidou är journalist, författare och programledare med ett starkt engagemang för mänskliga rättigheter. Hon debuterar dessutom som skådespelare i den egna pjäsen Alexandras odyssé med premiär den 10 februari på Stora Scen.

- Det känns häftigt att få samtala med två så skarpögda personer med perspektiv från England respektive Sverige och Grekland om ett sådant aktuellt ämne som den europeiska identiteten. Viktiga samtidsfrågor ställs idag på teaterscenen och i kulturen och bara med fantasins hjälp kan man på allvar se verkligheten, säger Neta Norrmo, som även är programansvarig för seminarieserien.

Kommande seminarier

18 februari kl 15.00 Studion
Identitet aktivist
Politikerförakt, medieförakt, människoförakt möter vi dagligen i det som kallas post truth eller ekobubblornas samhälle. #Jagärhär med sina 40 000 följare och grupper som Afrosvenskarnas Forum för Rättvisa tror att handling är det enda sättet att arbeta emot fördomar. Medverkande: Mina Dennert, nominerad till Rättvisepriset 2016 samt till priset för Årets integration som delas ut på Faktum­galan i februari och Malcolm Momodou Jallow, mottagare av Community Healer Award 2016 i Washington.

11 mars kl 15.00 Lilla scen
Identitet troende
Om demokrati, religion och tesen om männis­kans lika värde. Finns egenskaper som saktmod och svaghet bland det accepterade i en värld utan Gud? Tolerans för varandra kanske inte räcker om vi ska leva sida vid sida.
Medverkande:Stina Oscarson, aktuell med boken Inte en berättelse om anorexi, makt och svaghet. Saadia Hussein, konstnär född i Pakistan som arbetar med begrepp som kollektiv, demokrati och äkthet.

1 april kl 15.00 Studion
Identitet X
Om kroppshets, synlighet och existensberättigande. Vad betyder man och kvinna i samhället? Vem får höra till och kallas normal när vissa av ramarna ändras men inte andra.
Information om medverkande kommer.

Tel 031- 708 70 11 ulrika.sonn@stadsteatern.goteborg.se