Debatt om konstens situation i Göteborg

Tid: Tisdag 8 juni kl 17.00-18.30
Plats: Aulan, Konsthögskolan Valand, Vasagatan 50, Göteborg
Arrangör: Göteborgs Konsthall och Göteborgs Stads kulturnämnd

Nyheten om planerna att temporärt stänga Göteborgs Konsthall i väntan på en ny Konsthall år 2015 har skapat kraftiga reaktioner och lett till en kritisk debatt om kulturens roll i Göteborg. Det har satt situationen för samtidskonsten i Göteborg på dagordningen, och har blivit till mer än en diskussion om Göteborgs Konsthall.

I debatten problematiseras prioriteringen av evenemangs-staden Göteborg och frågor ställs kring nivån på satsningarna inom konstområdet och på kulturinstitutionerna. Hur ser förhållandena egentligen ut? Hur ser prioriteringarna ut inom staden och på kulturförvaltningen? Vilka konsekvenser har prioriteringarna för utvecklingen av konst- och kulturlivet i Göteborg? Vad betyder det för göteborgarna och för staden? Vad kommer att hända med Göteborgs Konsthall? Hur skall kulturlivet i Göteborg se ut i framtiden?

Välkommen!

I panelen
Björn Sandmark, chef Kulturförvaltningen
Lennart Widing, (m) viceordförande kulturnämnden
Ulf Ahlstedt, (s) ledamot kulturnämnden
Gabriel Byström, kulturchef GP
Annika von Hausswolff, konstnär och professor vid Högskolan för Fotografi
Lene Crone Jensen, chef Göteborgs Konsthall

Moderator
Kerstin Brunnberg, Styrelseordförande Statens kulturråd

Mer information
Läs Lene Crone Jensens kommentar till den senaste tidens debatt: http://alturl.com/5ev6

Göteborgs Konsthall presenterar grupp- och soloutställningar med svenska och internationella konstnärer som visar på mångfalden inom den samtida konsten. Parallellt med detta arrangeras konstnärssamtal, visningar, seminarier, lektioner för barn och unga och andra programaktiviteter för att skapa nya infallsvinklar, möten, kontakter och dialog. Göteborgs Konsthall har alltid fri entré och fria visningar.

Nationell och internationell samtidskonst

Göteborgs Konsthall ligger vid Götaplatsen i centrala Göteborg. Konsthallen presenterar grupp- och soloutställningar med svenska och internationella konstnärer som visar mångfalden inom den samtida konsten. Parallellt arrangeras konstnärssamtal, skollektioner, filmvisningar och andra programaktiviteter. Göteborgs Konsthall har alltid fri entré och fria visningar.

Göteborgs Konsthall
Götaplatsen