87-årige Bo laddar för sitt 43:e Göteborgsvarv

87-årige Bo laddar för sitt 43:e Göteborgsvarv

Mycket har hänt sedan en igenslagen bildörr på Heden agerade startskott till det första Göteborgsvarvet 1980. En sak som dock är som vanligt är Bo Tendell. 87-åringen är vår äldsta allåring och gör sitt 43:e varv på lördag,
– Man är tänd, som vanligt, säger Bo Tendell.

Bo Lennart Tendell är det fullständiga namnet, vilket gör att Bo även kallas för ”Bolt”. Ett namn som framför allt är förknippat med fart snarare än uthållighet.
– Det är ju ett namn som inspirerar, men lika snabb är jag inte, det kan jag lova. Man undrar vad den riktiga Bolt gör på en halvmara? frågar sig Bo när vi träffar honom i samband med att han hämtar ut sin nummerlapp inför lördagens lopp.

Usain Bolt i all ära men det var en annan friidrottslegend som fick Bo att intressera sig för löpning.
– Jag såg Gunder Hägg på Slottsskogsvallen 1942 när jag var sex år. Jag bodde i Kviberg och hittade inte till Slottsskogsvallen men min bror som var fem år äldre hittade och tog med mig. Där såg vi Hägg slå världsrekord på 5 000 meter som första man under 14 minuter. Sen dess var jag fast och på den vägen är det.

På samma arena siktar Bo 82 år senare att gå i mål och genomföra sitt 43:e varv. Det i sig också ett världsrekord som han delar med 40 andra allåringar. Totalt har det blivit 886 095 meter längs Göteborgs gator genom åren.
– Någon tid siktar jag inte på längre utan målsättningen är att gå i mål. Huvudsaken är att det blir ett 43:e varv. Jag är lite orolig över värmen och hoppas inte att den stiger ytterligare, men blir det så är det bara att anpassa sig efter förutsättningarna.

Det där första varvet 1980 var det faktiskt ordentligt varmt med temperaturer uppemot 30 grader. Och bra väder är något som Bo förknippar med Göteborgsvarvet tillsammans med den folkfest som loppet blivit.
– Det är alltid god stämning och nästan alltid bra väder. Det blir en hel del hejarop längs vägen och det är bara gott att höra.

Som Göteborgsvarvets äldsta allåring blir ”Bolt” ofta uppmärksammad när det börjar dra ihop sig till världens största halvmara. I fjol blev det däremot kanske lite för mycket uppmärksamhet.
– Förra året var ingen bra uppladdning egentligen. Jag blev filmad både torsdag, fredag och lördag så jag kunde inte vila mig i form men i år har jag kunnat vila mig inför loppet.

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.