Äntligen dags för årets stora löparfest

Äntligen dags för årets stora löparfest

Intresset har varit större än på länge och Göteborgsvarvet har varit slutsålt sedan lång tid tillbaka. Nu är det äntligen dags för årets stora folk- och löparfest när Varvetveckan inleds på söndag med Trailvarvet.

– Vi har sett en löparboom i hela landet och vi ser verkligen fram emot att välkomna alla deltagare och leverera ett evenemang i världsklass, säger Eva-Lena Frick, förbundschef, Göteborgs Friidrottsförbund.

50 000 löpare är anmälda till Göteborgsvarvet och ytterligare 30 000 väntas till veckans övriga lopp. Årets Varvetvecka kommer bli en riktigt löparfest och, som alltid, en fantastisk folkfest under lördagens halvmara.

– Vi såg ganska snabbt att trenden pekade uppåt och att vi skulle gå mot ett slutsålt Göteborgsvarv. Det har också gjort att vi har haft god tid att förbereda oss på att skapa en så bra upplevelse som möjligt, oavsett om man springer eller står vid sidan och hejar på, säger Eva-Lena Frick, förbundschef, Göteborgs Friidrottsförbund.

Först ut av loppen under Varvetveckan är Trailvarvet där startskottet går 13.00 söndag 12 maj. 11,5 kuperade kilometer genom Änggårdsbergen är vad som gäller och för de som vill ta det lite lugnare går Trailvarvet Walk av stapeln samma dag. Trailvarvet Walk har till i år kortats ner från åtta till sex kilometer och blivit mer trailanpassat.

Veckan fortsätter med Stafettvarvet under onsdagen där hela 4 800 löpare fördelat på 1 200 lag springer varsin sträcka på 3,2 kilometer. Precis som huvudloppet Göteborgsvarvet är Stafettvarvet slutsålt.

– Det är fantastisk att vi har sålt slut två lopp redan nu. Känslan är att det finns en väldigt stor lust och vilja att vara en del av Varvetveckan. Många företag ser Stafettvarvet som ett roligt evenemang för sina anställda och som en friskvårdsaktivitet. Det är glädjande att se att så många företag är alltmer benägna att satsa på friskvård och att få sina anställda att må bättre genom fysisk aktivitet, säger Eva-Lena Frick.

Därefter följer Specialvarvet under torsdagen innan helgen bjuder på Göteborgsvarvet samt Lilla- och Minivarvet.

– Det fina är att vi har någonting för alla. Vi har lopp i olika miljöer, i lag och individuellt och sedan har vi familjeområdet i Slottsskogen där över 8 000 barn deltog i fjol och över 30 000 besökte evenemangsområdet. Man kan uppleva Göteborgsvarvet på så många olika sätt.

Totalt hjälper tusentals funktionärer från ett 100-tal klubbar runtom i Västsverige till och möjliggör att idrottsfesten blir av.

– Utan dem så blir det ingen löparfest och vi är evigt tacksamma för deras insats. Det är de som möter, stöttar och hjälper deltagarna och bidrar till en positiv helhetsupplevelse, säger Eva-Lena Frick.

LOPPEN UNDER VARVETVECKAN

TRAILVARVET
Söndag 12 maj
Slottsskogsvallen 13.00
11,5 kilometer
Cirka 750

TRAILVARVET WALK
Söndag 12 maj
Start:
Slottsskogsvallen 13.00 (direkt efter löparna)
6 kilometer
Cirka 150

STAFETTVARVET
Onsdag 15 maj
Slottsskogsvallen 18.00
4 x 3,2 kilometer
4 800 (1 200 lag)

SPECIALVARVET
Datum & tid:
Torsdag 16 maj
Björngårdsvillan, Slottsskogen
Distans:
2,1 kilometer (start 11.30 eller 11.45) eller 3,3 kilometer (11.00)
Cirka 2 500

MINIVARVET
Lördag 18 maj och söndag 19 maj
Björngårdsvillan i Slottsskogen mellan 10.00 och 16.00
Björngårdsvillan i Slottsskogen
0–6 år
210 meter
Cirka 2 000

MINIVARVET TRAIL
Lördag 18 maj och söndag 19 maj
Björngårdsvillan i Slottsskogen mellan 10.00 och 16.00
Björngårdsvillan i Slottsskogen
0–6 år
210 meter
Cirka 2 000

GÖTEBORGSVARVET
Lördag 18 maj
Margretebergsgatan från 13.00
Födda 2006 och tidigare
Distans:
Halvmaraton (21 097,5 meter)

CITYVARVET
Lördag 13 maj
Götaplatsen 13.00
4,3 kilometer
Cirka 1 100

LILLA VARVET
Söndag 14 maj
Margretebergsgatan 11.00
7–13 år
Distans:
1,3 kilometer (7–10 år), 2,4 kilometer (11–13 år)
Cirka 2 400

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.