Varvetveckan är igång – här är årets nyheter

Varvetveckan är igång – här är årets nyheter

Igår gick startskottet för Trailvarvet och Trailvarvet Walk. Det innebär att Varvetveckan 2024 är igång. Nedan finner du årets nyheter under veckan.

Ändrad bansträckning

Ändrad bansträckning Två mindre ändringar och en nyhet har skett längs bansträckningen. Den första ändringen gäller bansträckningen i Frihamnen som lagts om som gör att man springer närmre vattnet och få se mer av Göteborgs klassiska hamnkranar. Den andra ändringen är en nygammal sådan, efter Hisingsbron är den vanliga sträckningen tillbaka (förra året drogs banan om via Postgatan pga ombyggnationer) vilket innebär att man direkt springer in på Östra Hamngatan och vidare upp mot avenyn.

Nyheten upplever löparna inne på Slottsskogsvallen där man i år för första och enda gången springer in på konstgräs. Då de alldeles nylagda löparbanorna inte helt har hunnit härdas och skyddas därför av markskyddsplattor. För att minimera halkrisken vid blött väder har slutspurten klätts med konstgräsmaterial, självklart målat med den blåa linjen!

Göteborgsvarvets nya officiella kamera – en bil

Elbilstillverkaren Polestar har varit en del av Göteborgsvarvet som ledar- och klockbil sedan 2020. I år växer uppgiften då den nya klockbilen Polestar 4 dessutom kommer att filma hela loppet via den bakåtriktade kameran som blir en del av Göteborgs Postens direktsändning av loppet. Göteborgsvarvet blir därmed världens första löpartävling som filmas av en bil.

Nytt pilotprojekt med flergångsmuggar

För att utforska alternativ till engångsprodukter har Göteborgsvarvet genomfört olika tester. Ett test förra året involverade algbollar, ett alternativ till vätskeintag i form av vatten som omslöts av ett tunt hölje av alger. Algbollarna mottogs positivt men är i nuläget inte möjligt att använda som helhetslösning för evenemanget. Därför går Göteborgsvarvet nu vidare med ett nytt test för att minska användningen av engångsprodukter.

I år testar Göteborgsvarvet flergångsmuggar i silikon med en smart design som gör dem lätta att bära med sig under loppet och möjliggör påfyllning vid vätskestationerna.

Intresset för att vara en del i projektet var stort från löparna och fullbokades redan inom en timme.

After run med livesändning på storbildsskärm

I Entréparken strax utanför Slottsskogsvallen finns Göteborgsvarvets härliga publik- och löpararrangemang After Run. Här kan både publik som löpare njuta av mat och dryck under loppdagen och även titta på de som genomför loppet. I år kan man nämligen följa Göteborgsvarvet live på storbildsskärm på området.

Anmäl en hemlig kompis till Minivarvet

I år finns möjligheten att köpa en extra startplats till en hemlig kompis och hjälp fler barn att uppleva glädjen med löpning! Det är Göteborgs Stadsmission som tillsammans med Göteborgsvarvet erbjuder barn som lever i ekonomisk utsatthet möjligheten att delta i Minivarvet. Under våren har det även arrangerats en träningsdag i Friidrottens hus för barnen som ingår i projektet.

Familjeområdet

Det utökade familjeområdet blev en succé förra året. För att förhöja upplevelsen ytterligare fortsätter området att utvecklas. Bland annat finner man i år en food court med ett brett utbud av mat, dryck och sötsaker, samt ett picknickområde med färdiguppställda grillar för medhavd mat. Självklart är även ett flertal partners på plats med aktiviteter för hela familjen, i år gör bland annat Jumpyard debut i familjeområdet.

Vår maskot Varva kommer som vanligt bjuda på scenunderhållning och vill man komma lite extra förberedd kan man redan nu öva på Varvas dans genom att kolla på hennes egen musikvideo.

Löpskoanalays i EXPO med Asics

På Göteborgsvarvet Expo kommer Asics att finnas på plats med en ny och större eventbutik. För de som besökte Asics under Marathon Expo har deras butik vuxit ytterligare sen dess. Nu kan löpare dessutom enkelt hitta rätt löparsko genom en löpskoanalys som erbjuds gratis på plats i deras butik.

Göteborgs Friidrottsförbund består av 15 ägarföreningar som tillsammans äger och driver Friidrottens hus som är centrum för friidrottsträning och tävling i Göteborg under vinterhalvåret.

Göteborgs Friidrottsförbunds syfte är att säkerställa bredd och spets för friidrott inom distriktet genom att tillgodose träning för aktiva, utbildning för tränare och en ändamålsenlig miljö för träning, tävling och utveckling.