Att hyra parkeringsplats

Att hyra parkeringsplats

Vi börjar närma oss det nya året 2020 och även möjligheten för GotlandsHems hyresgäster att hyra en egen parkeringsplats.

Den här veckan skickar vi ut information till alla berörda hyresgäster, om hur man gör för att hyra en parkeringsplats i sitt kvarter och när det är möjligt.

TIDPLAN

Etapper för uthyrning under året 2020

Mars: Adjutanten 3, Adjutanten 4, Pjäsen, Volontären, Vargen, Fältgatan, Terra Nova och Lien
April: Castor, Höken, Vitkålen, Dillen och Melonen
Maj: Bogen 2, Riggen, Taptot, Fjällskivlingen och Taggsvampen
Juni: Övriga orter

Det är viktigt att veta att tidplaneringen ovan är i grova drag. Den kan komma att ändras.
Mer exakta datum informerar vi om längre fram.

SÅ GÅR DET TILL

Parkeringsplatserna i de aktuella kvarteren kommer att publiceras på hemsidan www.gotlandshem.se.

Du loggar in på Mina sidor och ansöker om en ledig plats. Med hjälp av ditt bank-ID kan du direkt teckna ett avtal för parkeringsplats. Den som inte har tillgång till Mina sidor eller bank-ID kan ringa vår kundservice på 0498-20 39 00 eller besöka kundmottagningen så hjälper vi till.

DET HÄR GÄLLER

• Sedan i början av oktober 2019 är alla hyresgäster registrerade i GotlandsHems nya parkeringskö. Det gör att våra hyresgäster på ett smidigt sätt kan teckna avtal för en parkeringsplats.
  • Du kan bara hyra parkeringsplats inom det kvarter du bor i. Inom kvarteret är det fritt att välja bland de platser som finns tillgängliga.
  • Platserna hyrs ut efter hand som avtalen tecknas.
  • Den som vill hyra fler parkeringsplatser kan göra det så länge det finns lediga platser. Om det visar sig att någon hyresgäst hyr fler parkeringsplatser än som kan anses vara rimligt utifrån efterfrågan, kan GotlandsHem i efterhand säga upp parkeringsplatser.

SÄRSKILDA BEHOV

Den som har en anvisad parkeringsplats via Region Gotlands bostadsanpassning får behålla den. Platsen är redan skyltad och uppmärkt. Vi kommer att skicka ett hyresavtal till dessa hyresgäster. Det gör vi när det är dags för det aktuella kvarteret, enligt tidplanen.

Den som har ett särskilt parkeringstillstånd för rörelsehindrade har möjlighet att välja parkeringsplats tidigare än andra. Mer information om hur det går till skickar vi när det är dags för respektive kvarter, enligt tidplanen.

AVGIFT

I Visby kostar en öppen parkeringsplats 150 kronor per månad. Utanför Visby kostar en öppen parkeringsplats 100 kronor per månad. Lokala avvikelser kan förekomma

Mer om parkeringsprojektet hittar du i vårt kundforum under rubriken Frågor och svar om parkeringsprojektet.

TIPS TILL VÅRA HYRESGÄSTER

Det är viktigt att du som är hyresgäst hos oss redan nu loggar in på Mina sidor och kontrollerar att dina kontaktuppgifter stämmer så att vi når dig med informationen.