GotlandsHems medarbetare lär sig hjärt- och lungräddning, HLR.

Hjärta för livet

Nu har vi hjärtstartare i våra bilar som används över hela Gotland. Dessutom går alla medarbetare på GotlandsHem en utbildning i HLR, hjärt- och lungräddning.

Nu har flera av GotlandsHems bovärdar hjärtstartare i sina bilar. Sammanlagt handlar det om sex bilar som förses med hjärtstartare. Två som utgår från Slite, två från Hemse, en från Roma och en från Klintehamn.

-Eftersom vi är ute på landet är det bra om vi kan hjälpa till när det behövs. Det kan ju ta tid innan räddningstjänsten hinner fram, säger Linnéa Karlsson Othberg, bovärd i Slite.

Hon är med i första gruppen bovärdar som utbildar sig hos Brand och sjukvårdsakademien i Visby. Under hösten ska samtliga medarbetare på GotlandsHem lära sig hjärt- lungräddning och hur du agerar i händelse av brand och andra akuta situationer. Sammanlagt är det två halvdagar.

TRYCK TRYCK TRYCK!

Vid första utbildningstillfället är det mycket fokus på vad du ska tänka på vid en olycksplats och hur du gör kompressioner. Efter några övningar med dockor är deltagarna ganska varma och trötta i armarna. Det är ett tungt jobb. Du ska trycka ganska hårt mot den nödställdes bröstkorg och det kan du behöva göra många gånger innan det finns möjlighet att bli avlöst.

"Tryck, tryck, tryck, tryck" låter det från maskinen som hela tiden instruerar hur du ska göra. Den läser av hjärtfrekvens och kan också hjälpa dig att utföra defibrillering. Sedan är det "Tryck, tryck, tryck, tryck" igen.

Siffrorna 30:2 är bra att ha i bakhuvudet. Kompressioner, det vill säga tryck mot bröstkorgen 30 gånger, och inblåsning av luft 2 gånger. Sedan börjar du om från början och det ska gå raskt undan. Att vara två i en sådan här situation är bra. Kompressionen är allra viktigast. Det är framför allt den som kan rädda liv.

-Den här utbildningen var bra, säger Linnéa efter kursen och fortsätter:

-Det fanns med en del detaljer som jag inte har tänkt på förut. Vid inblåsning av luft ska du till exempel inte blåsa allt vad du kan utan du ska snabbt och försiktigt blåsa in ganska lite luft. Jag skulle gärna öva på det här fler gånger, helst en gång om året, säger Linnéa.

HITTA HJÄRTSTARTARE

GotlandsHem har sedan tidigare en hjärtstartare, på Jungmansgatan 1A, Visby.

Det finns ett register över hjärtstartare som finns på Gotland. Klicka HÄR så ser du snabbt var det finns hjärtstartare i det område du befinner dig i. De hjärtstartare vi på GotlandsHem har i våra bilar kommer dock inte finnas med i registret eftersom de inte har en fast adress.