Foto: Sveriges riksdag.

Peter Norman utsedd till GotlandsHems styrelseordförande

Vid måndagens regionfullmäktigesammanträde och den extrainsatta bolagsstämman den 27 april beslutades enhälligt att Peter Norman blir GotlandsHems nya styrelseordförande.

I fem frågor till Peter Norman delar vi en ögonblicksbild av hur Peter ser på sitt uppdrag för GotlandsHem:

Hur känns det att bli utsedd till styrelseordförande för GotlandsHem?
– Det känns mycket hedrande. Som jag sagt tidigare ska det mycket till för att säga nej när det allmännyttiga kallar.

Hur kommer den första tiden i din nya roll se ut?
– Min roll ska inte överdrivas. GotlandsHem leds av en verkställande direktör och en ledningsgrupp. Jag vill så fort som möjligt träffa mina blivande styrelsekamrater, tillförordnad vd och ledningen. Och naturligtvis så många anställda som det bara går. Sedan ska jag försöka sätta mig in i verksamheten så snabbt som möjligt.

Vad ser du mest fram emot som styrelseordförande för GotlandsHem?
– Jag har hört så mycket gott om bolaget. Jag ser mycket fram emot att lära mig verksamheten. Det ska bli väldigt roligt!

Vad blir den största utmaningen?
– Det finns flera utmaningar. En sådan är att upparbeta en bra relation med ägarna. Det är naturligtvis så att ägarna bestämmer den långsiktiga strategin för GotlandHem. Min roll som styrelseordförande innebär att jag ska leda styrelsens arbete så bra som möjligt. Dessutom ska jag också, tillsammans med övriga styrelseledamöter, stötta och hjälpa den verkställande direktören så mycket jag kan.

Många undrar om du verkligen har tid att ägna dig åt GotlandsHem. Du verkar vara en man med många järn i elden. Hur kommer du balansera dina övriga uppdrag med ditt engagemang för GotlandsHem?
– Jag lever i den lyckliga omständigheten att inte vara anställd någonstans. Därmed har jag tid till styrelsearbete. Idag har jag "ledig tid" i kalendern och behöver därmed inte göra justeringar bland mina övriga uppdrag.

Fakta Peter Norman
GotlandsHems nya styrelseordförande är född 1958 och har kompetens och erfarenhet från såväl politiska uppdrag, som många år inom finansbranschen. Med uppdrag som finansmarknadsminister, vd för flera bolag inom finansbranschen och ledande positioner inom Riksbanken har han numera övergått till att ägna sig åt utvalda styrelseuppdrag. Bland annat för Kungliga Musikhögskolan, Transportstyrelsen och fastighetsbolaget Oscar Properties.

För frågor kontakta Peter Norman på telefonnummer 072 720 22 04 eller mejla till peter.e.norman@gmail.com.