Fjärrvärmen i Fårösund är ur funktion

Fårösunds fjärrvärme meddelade under söndag morgon 2 januari att värmeproduktionen inte fungerar. 59 av GotlandsHems 79 bostäder i Fårösund är därmed utan värme.

Reparationer pågår och GotlandsHem står i kontinuerlig kontakt med Fårösunds fjärrvärme för uppdateringar om läget. Vid senaste kontakten var prognosen dock att det kan dröja till slutet av nästa vecka innan fjärrvärmen är åter.

Alternativa lösningar

Parallellt med reparationsarbetet tas alternativa lösningar fram för att förse de boende med värme i bostäderna:

GotlandsHem har startat en oljepanna som kan förse bostäderna på Strandvägen och Kronhagsvägen med värme, samt att dela ut elvärmefläktar till hyresgästerna på Stenstuvägen.

Vi arbetar även för andra alternativa lösningar för att kunna förse våra hyresgäster med värme och varmvatten, till exempel mobil värmepanna, elfläktelement och duschvagnar.

– Vi finns på plats i området, har löpande kontakt med Fårösundsunds fjärrvärme och vår krisberedskap är aktiverad för att ta fram alternativa lösningar om det här drar ut ytterligare på tiden. Vi gör vad vi kan för att våra hyresgäster ska slippa frysa allt för mycket, säger Mattias Adman chef för bostadsservice på GotlandsHem.

Så snart vi vet mer om läget med fjärrvärmen i Fårösund uppdaterar vi med ny information till våra hyresgäster.

För frågor kontakta:

Mattias Adman, chef bostadsservice mattias.adman@gotlandshem.se eller 0498 – 20 79 31.

Bild: Mattias Adman, chef bostadsservice på GotlandsHem.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 700 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.