Nu startar årets hyresförhandlingar

Nu startar årets hyresförhandlingar

GotlandsHem yrkar i år på en hyreshöjning om 5,3 procent. Hyresgästföreningen och GotlandsHem påbörjar årets hyresförhandlingar 6 oktober.

Precis som inför förra årets förhandlingar har kostnadsutvecklingen för förvaltning av hyresfastigheter ökat i en högre takt på Gotland än i övriga Sverige. Kostnadsökningarna är högre än intäktsökningarna, vilket medför en kontinuerligt ansträngd ekonomi för Gotlands fastighetsägare.

– Vi vill värna om morgondagens hyresrätter. En av förutsättningarna för att hyresrätten som boendeform ska finnas kvar på lång sikt är att det ska vara möjligt att förvalta och vidareutveckla fastigheterna. För att det ska vara möjligt krävs en långsiktigt hållbar ekonomi, säger Joakim Martell, vd för GotlandsHem.

Precis som många andra allmännyttiga bostadsbolag har GotlandsHem en stor underhållsskuld, som ackumulerats under decennier. Det finns en plan för hur vi ska ta oss an underhållsskulden, bland annat med stöd av det utökade låneutrymme som Region Gotland beslutat. Men för att vända trenden med eftersatt underhåll behöver hyresutvecklingen bättre spegla fastigheternas behov.

– Det är inte hållbart att låna sig till underhållsåtgärder, vilket vi nu i praktiken behöver göra, säger Joakim Martell och fortsätter:

– Hyrorna är vår enda intäkt och den behöver spegla förvaltningskostnaderna på ett rimligt sätt.

GotlandsHems yrkande har liksom föregående år räknats fram med hjälp av såväl nationella som lokala faktorer: Fastighetsskatt, kostnader för vatten, sopor och uppvärmning är sådant som har tagits med i beräkningarna.

– Men det vore ännu bättre om det fanns en lagstiftning som reglerar på vilket sätt hyror av bostäder får förändras, säger Joakim Martell.

Så går en hyresförhandling till:

• Förhandlingarna påbörjas i oktober.
  • Hyresvärden lämnar sitt yrkande om årets hyreshöjning till Hyresgästföreningen.
  • När parterna kommit överens om den nya hyran skrivs en förhandlingsöverenskommelse, därefter justeras hyrorna.
  • Hyresgästföreningen återkommer med motbud till hyresvärden.
  • Därefter möts representanter från Hyresgästföreningen och hyresvärden för att förhandla om hyrorna.

För frågor, kontakta:

Joakim Martell, vd på GotlandsHem, på telefon 0498 – 20 39 97 eller via mejl kommunikation@gotlandshem.se

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 700 hyreslägenheter och 140 lokaler, spridda över hela ön. Bostadsföretaget har även studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.

Emil Karlsson