Ny villkor för bostadskön

GotlandsHem utvärderar de villkor som är kopplade till bostadskön och börjar med att justera villkoren för intresseanmälan, bostadsbyte och kategoribostäder.

Just nu pågår en större översyn av alla regler och villkor kopplade till bostadskön.

I september inför GotlandsHem uppdateringar vad gäller begränsning i hur många gånger man får tacka nej till en bostad samt svarskrav vid erbjudande om bostad. GotlandsHem inför även lättnader för den som söker en kategoribostad eller önskar göra ett bostadsbyte.

– De uppdaterade villkoren gör att vi på GotlandsHem kan erbjuda en mer effektiv bostadsförmedling. Det kommer också att bli lättare att byta bostad, säger Elisabeth Kalkhäll, vd, GotlandsHem.

Det här innebär de nya villkoren:

1. När du gör en intresseanmälan och blir erbjuden en bostad får du tacka nej högst 5 gånger på 6 månader. Tackar du nej fler gånger blir du spärrad i 12 månader från att göra intresseanmälningar.

2. Du måste svara när du blir erbjuden att gå på bostadsvisning. Om du inte tackar ja eller nej på erbjudandet om visning, inom utsatt tid, blir du spärrad i 90 dagar från att göra nya intresseanmälningar.

3. Den som tecknar kontrakt på ungdoms-, 55+ och 65+ lägenheter behåller sina sparade ködagar hos GotlandsHem.

4. Bytesparterna vid ett bostadsbyte behåller sina sparade ködagar hos GotlandsHem.

De uppdaterade villkoren börjar gälla från 1 september 2018. Fram till dess gäller tidigare villkor.

GotlandsHem äger och förvaltar drygt 4 600 hyreslägenheter och 400 lokaler som är spridda över hela ön, från Fårösund i norr till Burgsvik i söder. Vi har ett varierat bostadsbestånd, från medeltida byggnader i Visby innerstad till modern bebyggelse. Dessutom har vi studentlägenheter i nära anslutning till Uppsala Universitet, Campus Gotland.