Pressinbjudan Almedalen: Går det att driva valrörelse utan tryckta medier?

Är det demokratiska samtalet möjligt utan tryckta medier? En stor del av den politiska debatten sker idag i digitala kanaler, det skapar nya möjligheter samtidigt som alla inte nås. Stora grupper riskerar att hamna utanför det demokratiska samtalet och kan gå miste om viktig samhällsinformation.

Seminariet undersöker huruvida de politiska partierna och andra intresseorganisationer förmår nå alla väljare. Hur garanterar vi att det demokratiska samtalet omfattar alla grupper i samhället? Under seminariet presenteras en rapport om svenska folkets attityd till olika kanaler för politisk information. Vilka kanaler föredrar väljarna och vilka har man störst förtroende för? Här står tryckta medier versus digitala. Därefter följer en paneldebatt med företrädare från politiken och näringslivet som diskuterar om det är möjligt nå ut med politisk information till alla medborgare utan tryckta kanaler. Seminariet är en del av initiativet Industrin tar matchen.

Medverkande: Charlotta Friborg, chefredaktör, Corren. Lena-Liisa Tengblad, vd, GFF. Jan Larsson (S), valledare. Henrik Sjölund, vd, Holmen. Elisabet Bäck, chefredaktör, Katrineholms kuriren. Stig-Björn Ljunggren, moderator.

Arrangörer: Grafiska Företagens Förbund, Tidningsutgivarna och Skogsindustrierna

Datum:  30 juni 2014 kl.13.45 - 14.45

Plats:  S:t Hansgatan/Trappgränd, Industriområdet i Visby

Seminariet är en del av initiativet Industrin tar matchen.