Stora väljargrupper riskerar att inte nås av partiernas budskap

En stor del av den politiska debatten sker idag i digitala kanaler och tryckt information väljs bort av många partier i deras valkampanjer. Men enligt en undersökning gjord av Novus på uppdrag av Grafiska Företagens Förbund vill drygt tre miljoner svenskar ta del av valinformation i form av tryckta tidningar, reklam och broschyrer. Partiernas kommunikationsstrategi gör att stora väljargrupper riskerar att inte nås av partiernas budskap.

Digitala kanaler har skapat nya möjligheter och har förändrat våra liv i stor utsträckning. Snabb dialog och livliga debatter har blivit en del av vardagen för många och har betydelse för såväl kommersiella som samhälleliga intressen. Men för att nå alla människor med information räcker inte de digitala kanalerna till. Det beror bland annat på att många människor fortfarande föredrar att ta del av nyheter, budskap och underhållning via tryckta medier.

Enligt en undersökning som Novus gjort för Grafiska Företagens Förbund uppger drygt tre miljoner svenskar att de kommer att ta del av valinformation i form av tryckta tidningar, reklam och broschyrer. Av undersökningen framkommer också att 2 170 000 (3 av 10) föredrar att ta del av nyheter via en tryckt tidning och lika många föredrar att ta del av samhällsinformation via tryckta kanaler.

- Det är oroande att många människor inte nås via de digitala kanalerna och att många partier väljer bort det tryckta mediet. Är det möjligt att föra ett demokratiskt samtal när många människor inte nås? Stora grupper riskerar att hamna utanför och kan gå miste om viktig samhällsinformation, säger Lena-Liisa Tengblad, vd på Grafiska Företagens Förbund.

• Val

• tryckta media
  • valåret 2014
  • almedalen 2014