Foto: Henrik Trygg/mediabank.visitstockholm.com

Familjevänliga aktiviteter i Stockholm

Stockholm har verkligen något för alla, stora som små. Här hittar ni både utomhusaktiviteter för soliga dagar och ett brett utbud av utställningar och museer för regniga dagar. Med Grand Hôtel som utgångspunkt på familjesemester tar tar ni er enkelt runt vårt vackra och barnvänliga Stockholm och är aldrig långt ifrån de populäraste aktiviteterna.

Glassig utflykt till Stikki Nikki
Godare och roligare än så här blir det inte med glass. Bara det att titta in i någon av Stikki Nikki’s färgglada glassbarer är en fest i sig. Dagsfärsk, egentillverkad glass, gelato och sorbet, allt på ekologiska och naturliga råvaror utan artificiella tillsatser. Smakerna varierar efter säsong och du hittar dem bland annat på Mariatorget, Drottninggatan, Nybrogatan och i Gamla Stan.

Upptäck regnskogen mitt i Hagaparken
Fjärilshuset Haga Ocean är en oas av 5000 kvadratmeter regnskog. Promenera bland fritt flygande fjärilar, hälsa på papegojor och beskåda revhajar och färgglada fiskar i hajtanken. Strax utanför finns Haga trädgårdscafé med lättare rätter och fika när aptiten smyger sig på.

Ivar Los park
På Mariaberget på Södermalm finns denna landsbygdsinspirerade park med små stugor inredda som förr och kreativa klätterställningar. Perfekt för picknick och parklek för hela familjen – med spektakulär utsikt över Stockholm.

Skansen
En klassiker som inte får missas. Varg, lo, björn, älg, järv och säl är bara några av djuren som du kanske får en skymt av på detta världens äldsta friluftsmuseum. Upptäck ett historiskt Stockholm i miniatyr och missa inte Lill-Skansen med Lilla Kott som visar runt bland små och stora vilda och tama djur.

Stig in i sagornas värld på Junibacken
10 juli öppnar portarna till Junibacken för sommaren – en sagovärld initierad Astrid Lindgren med hennes karaktärer som guider och huvudpersoner. Hälsa på hos Pippi, Madicken och Emil med Sagotåget, delta i sångstunder och ät gott i Junibackens restaurang. Här finns något för alla, oavsett ålder.

Äventyr på hög nivå i Nacka Naturreservat
Äventyrsbanan Stockholm erbjuder för barn från 10 år och uppåt, nervpirrande upplevelser ute i Nackas skogar. Mellan höga tallar går Sveriges snabbaste ziplina, liksom höghöjdsbana. Här kan man även hålla barnkalas, och få tillgång till grill, bord under tak samt egen guide. Möjlighet till övernattning finns också, i en kåta vid Sandasjön med intilliggande vedeldad bastu.

Leos Lekland
Leos Lekland utlovar garanterat mycket och rolig rörlig aktivitet på deras många attraktioner för alla barn i alla åldrar. Närmast city återfinns Leo i Bromma. Perfekt för regniga dagar.