Strut eller bägare

Strut eller bägare

Det sägs att årets varmaste sommardagar har passerat, men det ska fortsättningsvis ändå bli gott om sol - och därmed även glass, säger vi! Vilken är din favorit bland glassbarerna i Stockholm? Vi listar våra.

Grand Café
Naturligtvis slår vi ett slag för vårt eget lilla café ute på Strömkajen, Blasieholmen. Italiensk vaniljglass ackompanjerad av alla möjliga delikata strössel och toppings erbjuds här och kan avnjutas bland blomsterrabatterna intill det glittrande vattnet, med utsikt mot slottet.

Stikki Nikki
Vi har nämnt det förut; bara själva anblicken av Stikki Nikkis färgstarka glassbarer får upp humöret! Stikki Nikki säger själva att de inte skojar om bra glass, och det kan vi intyga efter att ha frossat i deras handgjorda, ekologiska buffé av gelato. Finns bland annat på Nybrogatan, Gamla Stan, Drottninggatan, Mariatorget och St Eriksplan.

King Scoopa
Föreställ dig detta; en saftig munk, fylld med en skopa mjukglass i valfri smak, blandat med knaprigt kex och smarrigt matchande topping. Det och mycket annat sagolikt gott bjuds det på hos King Scoopa på Hornsgatan 156.

Kungsholmens Glassfabrik
På Pipersgatan 14 öppnade Pietro Ciprian från Veneto på tidigt 1920-tal upp dörrarna till denna glassbar. Än idag hämtas inspirationen från italienska smaker och all tillverkning sker med ekologiska råvaror. Även möjligt att köpa med sig burkar hem.

Snö
På Snö är du i trygga händer. Glassbaren drivs av en flerfaldig svensk mästare i glass och utöver de många och överraskande smakkombinationerna som lockar vid disken kan utbudet även köpas i lösvikt. Hittas på Odengatan 92.

Gelato Scarfo
På Alstensgatan 12, Bromma, väntar en gelatoupplevelse som är väl värd resan dit. Var beredd på att köa, samt på att få beslutsångesten testad inför det stora utbudet. En unik smakupplevelse på italienskt recept med svenska, ekologiska råvaror. Ägarna är själva utbildade i Italien och flerfaldigt prisbelönade.