Foto: Björn Olin/mediabank.visitstockholm.com

Visste du det här om Stockholm?

I dagens blogginlägg listar vi tio spännande fakta om vår vackra huvudstad. Hur många kände du till sedan innan?

Globen
Globen är världens största sfäriska byggnad.

Världens längsta konstgalleri
Med hundra stationer utsmyckade med unik konst både på plattformar och vänthallar kan Stockholm stoltsera med världens längsta konstgalleri. Vilken station är din favorit?

Frisk luft
Tack vare avsaknaden av tunga industrier anses Stockholm vara en av världens renaste storstäder.

UNESCO världsarvslista
Visste ni att både Drottningholms slott och Skogskyrkogården finns med på UNESCOS världsarvslista?

Nordens Venedig
Stockholm består av 14 öar, som binds samman av 57 broar. Det är inte konstigt att man ibland refererar till Stockholm som Nordens Venedig!

Smörgåsbord
Ursprunget till smörgåsbordet hittar man i det gamla brännvinsbordet. Dagens smorgasbord tog from I början av 1900-talet. Först serverades det som en förrättsbuffé men under OS 1912 började Stockholms restauranger servera det som en hel måltid – precis som idag. Om ni vill uppleva ett traditionellt smörgåsbord görs det bäst hos oss på Grand Hôtels Veranda. Läs mer här.

Världens smalaste gränd
I gamla stan hittar du världens smalaste grand – Mårten Trotzigs grand – som bara är 90 centimeter bred på visa ställen.

Riddarholmskyrkan
Riddarholmskyrkan är Stockholms äldsta byggnad. Kyrkan byggdes 1270 och fungerar som sista viloplats för flera Svenska monarker.

Stockholms museer
I Stockholm finns över 100 museum, vilket gör Stockholm till en av världens mest museetäta städer I världen.

Nobelpriset
Stockholm har stått värd för Nobelpris-utdelningarna sedan 1901.