Hanna Oscarsson sprider stjärnglans över Cadierbaren

Hanna Oscarsson sprider stjärnglans över Cadierbaren

Under gårdagens Stellagala, som syftar till att lyfta kvinnliga stjärnor inom svensk gastronomi, korades Cadierbarens Hanna Oscarsson till årets Stellabartender. Nomineringen löd:

Med denna bartender bakom disken utlovas noggrannhet och hög precision. Hon har en sällsynt smakbegåvning och briljerar alltid med sin flinkhet, sin kunskap och sitt tålamod. Hon uppvisar stor människokännedom och hanterar alltid gästen med vördnad.

Stellagalan är en plattform för samarbete kring en jämställd bransch där de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna synliggörs. Genom att lyfta förebilder vill teamet bakom Stellagalan inspirera och stärka nya generationer.

- Den här utmärkelsen betyder mycket för mig. Jag oroar mig för att kvinnor väljer bort bartenderyrket i brist på förebilder. Vi är inte många kvinnor i barbranschen och därför är det viktigt att uppmärksamma de som finns. För egen del har mitt yrkesval som kvinna i en mansdominerad bransch gett både en hel del rampljus och en hel del motstånd, säger Hanna Oscarsson, bartender i Cadierbaren och årets Stellabartender.

Läs mer om Stellagalan här.