Mathias Dahlgrens nya Kokbok för grå dagar

Mathias Dahlgren släpper ny kokbok - för de grå dagarna

I Mathias Dahlgrens nya Kokbok för grå dagar finns recepten och de oöverträffade tipsen för att äta gott varje dag, oavsett om det är en onsdag i november

eller oxveckor i februari. En kokbok med mat som får den grå måndagen att kännas som en solig söndag. I vanligt Mathias Dahlgren-manér tummas det aldrig på smaken.

Kokbok för grå dagar handlar om hur vi kan hålla humöret uppe i sex månader av mer eller mindre mörker genom god mat. För även om inte mat är svar på allt, blir ju de flesta av oss på ett lite bättre

humör när vi är mätta och har njutit av goda smaker. Vi har en rad högtider och temadagar under den här perioden som går att göra något roligt av, som jul, nyår och kanelbullens dag, men den här boken fokuserar på vardagarna, och inte festerna. Mathias Dahlgren vill i boken visa på möjligheterna att göra något trevligt av majoriteten av dagarna – de 25 måndagarna, tisdagarna och onsdagarna.

- Maten i boken är lagad i ett hemmakök av enkelt snitt, många gånger av vardagliga råvaror och med redskap som de flesta redan har. Min ambition har inte varit att imponera utan att inspirera till att laga något enkelt och gott de där grå vardagarna som faktiskt är halva livet, säger Mathias Dahlgren.

Kokbok för grå dagar kommer ut den 15 oktober. Boken ges ut av Bokförlaget Ester Bonnier, under imprintet Bonnier Fakta. Ett bokomslag kan laddas ner här.

Mathias Dahlgren är Sveriges mest prisade kock. Han är bland annat den enda svensk som har tagit guld i kock-VM, Bocuse d’Or. I dag driver han restaurangerna Rutabaga och Matbaren (med en Michelinstjärna) på Grand Hôtel i Stockholm samt rågbrödsbageriet Green Rabbit. Tillsammans med Staffan Naess driver han också en bistro och vinbar på The Sparrow Hotel i Stockholm.

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Anna Drysén, Marknadschef Grand Hôtel, tel: 073-519 33 41 eller anna.dysen@grandhotel.se

För recensionsexemplar, bilder eller mer information, vänligen kontakta:
Magdalena Höglund, Presskontakt, Bokförlaget Ester Bonnier
tel: 0733-33 88 40 eller magdalena@highlandpr.se