Grand Hôtel Stockholms Flaggsvit fotograferad för "A tribute to the past, present and future"

Grand Hôtel firar 150 år – lanserar coffee table-bok för att hylla sin historia, nutid och framtid

Grand Hôtel Stockholm, en ikonisk destination som varit värdplats för celebriteter, historiska ögonblick och oförglömliga upplevelser sedan dörrarna öppnades för första gången 1874, presenterar stolt en exklusiv coffee table-bok och tidskapsel av hotellet inför 150-årsjubileumet. Boken är framtagen i samarbete med Rami Hanna och Hanna MW på HA/NA Productions.

Coffee table-boken, skapad tillsammans med fotografen Rami Hanna och kreatören och stylisten Hanna Marzouki Widlund på HA/NA Productions, tar med oss till den anrika adressen vid Kungliga slottet. Den utgör inte bara ett tidsdokument, utan också en kärleksfull hyllning till hotellets arv av innovation och hantverk samt dess eviga strävan efter excellens.

“Grand Hôtel är inte bara en byggnad, det är en destination som andas historia, hantverk och innovation. Denna coffee table-bok är vår hyllning till det förflutna, till nuet och till det som kommer att vara – en tidskapsel som låter våra gäster och besökare dyka djupt in i hotellets fascinerande värld och uppleva dess tidlösa skönhet och elegans så som det ser ut när vi nu firar 150 år”, säger Pia Djupmark, vd på Grand Hôtel Stockholm.

Genom åren har hotellet fungerat som epicentrum för handel, kultur och nöje – med glittrande galamiddagar i Spegelsalen och avslappnade stunder i Cadierbaren, möten med världsledare och romantiska weekendresor – och det är denna skildring av Grand Hôtel som fångas på sidorna i boken. Med en unik blandning av bildkonst och berättelser bjuds vi in till en ny sida av hotellet där dagliga situationer visas upp på ett modernt och fartfyllt sätt, där nyckelpersoner delar med sig av sina personliga anekdoter.

“När Grand Hôtel kontaktade oss gillade vi framförallt tanken att få porträttera hotellet på ett nytt och spännande sätt med en modern, personlig och framåtsträvande känsla. För första gången skulle vi kunna porträttera alla delar av Grand Hôtel, få visa personerna bakom det enorma maskineriet och bjuda in läsarna bakom kulisserna på riktigt. Boken kombinerar analoga blixtbilder, personliga handskrivna hälsningar och tidlösa uppslag av Grand Hôtels salar, vilket ger boken en kontrastrik och inspirerande känsla. Vi hoppas att bläddrarna ska känna att Grand Hôtel är en plats där man bevarat dåtiden samtidigt som man inte är rädd att blicka framåt, säger Rami Hanna och Hanna MW på HA/NA Productions.

“Vi är ödmjuka inför det arv vi förvaltar och ser fram emot att få dela denna nya tolkning med världen och alla som bidragit till att forma Grand Hôtel till den legendariska destination det är idag, från våra fantastiska gäster till vår dedikerade personal”, fortsätter Pia Djupmark.

Grand Hôtels coffee table-bok “A tribute to the past, present and future” kommer att säljas exklusivt för 1 595 kronor i hotellets butik Grand Affections, och finnas i samtliga rum.