Grand Hôtels nya kökschef Gabriel Ask sprider stjärnglans över Stockholm

Grand Hôtels nya kökschef Gabriel Ask sprider stjärnglans över Stockholm

Grand Hôtel presenterar nu sin nya kökschef - Gabriel Ask. I bagaget har han en gedigen erfarenhet från några av USA:s mest exklusiva restauranger och hotellkök. Med en karriär som startade på ikoniska French Laundry, kommer han nu senast från Faena Hotel i Miami där han ansvarat för uppstarten av hela sju olika restaurangkoncept. Efter 23 år i USA och Frankrike flyttar han nu hem till Sverige för att ta Grand Hôtels kök till nya höjder.

Efter startskottet på fine dining-pionjären French Laundry har Gabriel Asks karriär kantats av betydande roller i en rad framgångsrika lyxhotellsatsningar i USA - värdefulla erfarenheter som han tar med sig när han nu flyttat hem till Sverige. På meritlistan står bland annat klassiska Bellagio i Las Vegas, omskrivna Faena Hotel i Miami, lyxiga Montage i Beverly Hills och Newport Beach-resorten Pelican Hill.

För mig utgör köket stommen för ett bra hotell. I USA har jag haft utrymme och muskler att verkligen skapa matupplevelser utöver det vanliga och jag har alltid sagt att om något skulle få mig att flytta hem så skulle det vara för att arbeta på Grand Hôtel, som verkligen är ett hotell i världsklass, säger Gabriel Ask.

Gabriel Asks omfattande uppdrag på Grand Hôtel sträcker sig från Verandans frukost och restaurang till room service, via Cadierbaren och fest- och konferensvåningen med oändliga möjligheter. Tillsammans med ett 40-tal kockar har han redan börjat utveckla hotellets kök, utan nostalgi. Först ut är Cadierbarens populära Afternoon Tea som förfinats såväl smakmässigt som visuellt. Även Terassen kommer att få sig en uppdatering med härlig sommargrillning. Till sensommaren 2017 kommer även ett nytt koncept för Cadierbaren att presenteras och Gabriel håller inga dörrar stängda för nya idéer och samarbeten.

Som gäst i Stockholm känns det ibland som att alla ställen serverar samma mat. Jag vill vässa Grand Hôtels imponerande arv och skapa ett karaktäristiskt kök som erbjuder mat i toppklass, men på ett avslappnat sätt som känns modernt och inbjudande. Tacksamt nog har jag här på Grand Hôtel haft turen att få arbeta med den mest kompetenta personalen i min karriär hittills, säger Gabriel Ask.

Gabriel är en drömrekrytering och vi är väldigt glada över att ha kunnat locka honom hem till Sverige. Tillsammans är jag övertygad om att vi kan skapa stordåd och ge våra gäster en ännu större upplevelse. Grand Hôtel är mer än bara ett hotell - det är en destination i sig självt där maten utgör en väldigt stor del, säger Pia Djupmark, VD på Grand Hôtel.

Med sin vackra miljö och sitt fantastiska läge i stadens hjärta har Grand Hôtel varit en hemvist för internationella celebriteter, storslagna fester och hängivna livsnjutare sedan 1874. Den vackra Cadierbaren, Mathias Dahlgrens prisbelönta restauranger och den inbjudande Verandan bjuder på storslagen utsikt mot Stockholms slott och ett utbud av mat och dryck i absolut världsklass. Grand Hôtel erbjuder även avkopplande bastubad och svalkande dopp i Nordic Spa & Fitness. Grand Hôtel ägs av Investor AB via The Grand Group.