Mathias Dahlgren en av världens 50 bästa restauranger

Mathias Dahlgren en av världens 50 bästa restauranger

Under måndagskvällen tillkännagav det högt ansedda magasinet Restaurant Magazine sin lista med ”The World’s 50 Best Restaurants” vid en galatillställning på The Guildhall i London. Restaurang Mathias Dahlgren placerade sig på en ärofylld 41 plats.

– Det känns självklart helt fantastiskt att få vara här i London och att vi har tilldelats en hedervärd 41 plats. Det är ett tydligt bevis på att vår filosofi och våra ansträngningar ger resultat, säger Mathias Dahlgren.

Mathias Dahlgren och hans restauranger på Grand Hôtel har de senaste åren fått en rad fina utmärkelser. Matsalen har även i år behållit sina två stjärnor och Matbaren en stjärna i Guide Michelin. White Guide prisade tidigare i år dessutom Matsalen för ”Sveriges Bästa serviceupplevelse”.

– Vi ser samarbetet med Mathias Dahlgren som mycket prestigefyllt. Sedan invigningen 2007 har restaurangen drivit den gastronomiska utvecklingen framåt, vilket alla priser och hyllningar bevisar liksom placeringen som nummer 41 på listan över de 50 bästa restaurangerna i världen, säger Marie-Louise Kjellström, vd Grand Hôtel.