Nytt koncept när Terrassen på Grand Hôtel öppnar för säsongen

Terrassen på Grand Hôtel har tillsammans med champagnehuset Ruinart och Mathias Dahlgren utvecklat ett helt nytt restaurangkoncept. Det blir en utvecklad sydeuropeisk atmosfär med skaldjur och champagne i fokus. Utvecklingen av Terrassen inför sommaren 2021 sätter verkligen uteserveringen på Stockholmskartan.

Grand Hôtels färgstarka uteservering Terrassen ligger med utsikt över Stockholms ström och Kungliga slottet. I år har ett helt nytt koncept arbetats fram tillsammans med champagnehuset Ruinart, som sedan 2019 är Grand Hôtels huschampagne. I fokus står skaldjur i kombination med ett stort utbud av champagne. Nya ljusa dekorfärger kommer adderas till det befintliga kontrastfärgerna i azurblått och havsturkos. Sammantaget blir det en avslappnad, somrig och elegant stil.

- Vi vill skapa en sommaroas att trivas i där den mer avslappnade sinnesstämningen som sommaren för med sig får ta plats. Det ska vara avspänt och välkomnande att slå sig ner på Terrassen. Tillsammans med Ruinart, som vi har ett nära samarbete med sedan tidigare, får Terrassen en ännu tydligare profil och i kombination med övriga restauranger i huset kan vi erbjuda våra gäster något för alla tillfällen, säger Karl Persson, Food and Beverage Manager Grand Hôtel.

Nytt för i år är även att Mathias Dahlgren tillsammans med Grand Hôtel varit med och arbetat fram matkonceptet och den nya menyn, som resulterat i en sommarmeny med inslag från medelhavet. Det blir ett gediget utbud av skaldjur som bland annat serveras i två olika skaldjursplatåtolkningar. Det blir varma och kalla sallader som ackompanjeras av grillande råvaror som flankstek, kyckling, eller halloumi. Alla rätter serveras med frasiga pommes. Dessutom tillagas all mat i det nybyggda uteköket som är placerat på Terrassen.

- Vi har skapat ett matkoncept med en tydligt somrig känsla. Det rika utbudet av skaldjur står i fokus och till det har vi adderat varianter på varma och kalla sallader. Atmosfären som finns på Terrassens ska återfinnas även på menyn och det är utifrån den tanken som vi tagit fram rätterna och tillbehören. Ska du dricka champagne och äta skaldjur i Stockholm i sommar så är det Terrassen du ska besöka, säger Mathias Dahlgren.

Terrassen öppnar idag den 11 maj och håller öppet från kl 15 på vardagar och kl 12 på helger.

Med sin vackra miljö och sitt fantastiska läge i stadens hjärta har Grand Hôtel varit en hemvist för internationella celebriteter, storslagna fester och hängivna livsnjutare sedan 1874. Den vackra Cadierbaren, Mathias Dahlgrens prisbelönta restauranger och den inbjudande Verandan bjuder på storslagen utsikt mot Stockholms slott och ett utbud av mat och dryck i absolut världsklass. Grand Hôtel erbjuder även avkopplande bastubad och svalkande dopp i Nordic Spa & Fitness. Grand Hôtel ägs av Patricia Industries, som är en del av Investor AB.