Stockholmsklassiker får ny kostym

Stockholmsklassiker får ny kostym

I början av september är stockholmsklassikern Cadierbaren på Grand Hôtel redo att bjuda in cocktailtörstande besökare till en hotellbar i en helt ny skrud.

2006 öppnade Grand Hôtel upp dörrarna till Cadierbaren, döpt efter hotellets grundare Regis Cadier. Sedan dess har baren snabbt blivit ett vattenhål för såväl stockholmare som tillresta gäster. Elva år senare är det dags att uppdatera baren till en ny nivå.

När Cadierbaren öppnar sina dörrar igen den 30 augusti, är det med ett helt nytt matkoncept som har arbetats fram av Gabriel Ask, Grand Hôtels nytillträdde kökschef som senast kommer från omskrivna Faena Hotel i Miami. Konceptet har skräddarsytts för att lyfta det tongivande cocktailutbudet.

Den nya menyn har fått ett helt nytt utseende; den är avskalad, enkel men med stor finess och rätterna ska du kunna dela med en vän lika väl som att du kan äta dem själv. Det är en meny som består av intryck från mina år på olika platser runt om i världen och som garanterat gör nya Cadierbaren unik. Det kan helt enkelt sammanfattas i mat som jag själv vill äta när jag tar en drink med mina vänner; som löjromstaco, burrata och kaviarstrutar, säger Ask.

Den internationella menyn tar sig även uttryck i uppdaterade moderna rätter som en 72-timmars Short Rib, Grilled Greens och vit choklad med lakrits.

I den nya baren har interiören bytts ut, möbler och mattor har fått en tydligare skandinavisk koppling. Miljön har blivit mer färgstark och lekfull och flera speglar får ta plats för att förstärka intrycken.

Grand Hôtel är ett klassiskt samtida lyxhotell. För oss handlar det om att ha en ständig utveckling och förnya våra koncept löpande för att alltid vara i framkant. Man träffas gärna här för en afterwork, stannar kvar för att fortsätta dricka drinkar och plötsligt har man beställt en middag bara för att känslan är så härlig och rätt – en typisk kväll i Cadierbaren helt enkelt, säger Grand Hôtels källarmästare Karl Persson.

Gabriel Ask och Karl Persson utgör tillsammans med chefssommelier Fredrik Lindfors trion bakom nya Cadierbaren.

För mer information, intervjuförfrågningar eller bildmaterial vänligen kontakta;
Mattias Hagenström
mattias@ibeyostudio.se