Granit presenterar höstkollektionen "Timeless Textures": Tidlös skandinavisk design för hemmet

Granit, det välrenommerade varumärket inom minimalistisk design, introducerar sin senaste höstkollektion, "Timeless Textures". Med ett fokus på enkelhet, funktionalitet och hållbarhet, tar denna kollektion inspiration från skandinavisk designtradition och erbjuder produkter som andas tidlöshet och lugn.

Sedan sin grundande 1996 har Granit stått i framkant för minimalistisk design, vilket grundarna Susanne Liljenberg och Anett Jorméus satte i rörelse ur en önskan om att skapa harmoniska och organiserade utrymmen. Genom noggrant utvalda produkter erbjuder Granit idag lösningar som förenklar och berikar vardagen.

"Timeless Textures" kollektionen är en hyllning till tidlösa material och skandinavisk design. Med inslag av stål, metall, ull, återvunnen bomull och återanvänt trä ger kollektionens ljusa neutrala färger, tillsammans med höstbruna och beiga toner och metalliska inslag, ett harmoniskt intryck som smälter sömlöst in i hemmet.

Bland höjdpunkterna i kollektionen finns en ny fåtölj i metall – en utveckling av den populära runda rottingfåtöljen – en snurrpall i metall, en rullvagn i borstat stål, ljusstakar i rostfritt stål, samt praktiska hallmöbler såsom anslagstavlor, påshylla och hatthylla i stål. Kollektionen inkluderar även ullmix-plädar, matta och puff i återvunnen bomull, en bänk tillverkad i återvunnet trä samt en förvaringsserie i metall med matchande förvaringsboxar i kraftig FSC-certifierad papp.

För en stilren praktisk förvaring i metall har den nya serien Mono tagits fram, utformad med enkelhet och multifunktionalitet i åtanke. Serien är framtagen för att fungera lika bra på hemmakontoret som på andra platser i hemmet, tillsammans eller var för sig.

Granits produkter genomsyras av en filosofi som värdesätter enkelhet, design och funktion. Genom att erbjuda design och funktionalitet i hållbara och naturliga material strävar Granit efter att tillföra mervärde till kundernas livsstil.

Produkterna släpps successivt under hösten, med vissa produkter tillgängliga redan nu och resten tillgängliga från och med den 14 september.

Granit bekräftar sitt åtagande för hållbarhet genom att i möjligaste mån använda naturliga och hållbara material. Material som metall, stål, återvunnen bomull och återvunnet trä är hörnstenar i denna kollektion, tillsammans med användningen av FSC-certifierad papp.

För att fira lanseringen av den nya fåtöljen erbjuder Granit alla medlemmar i deras kundklubb ett introduktionspris på fåtöljen under perioden 14-20 september.

Bilder av kollektionen finns tillgängliga i Mediearkivet.