Greater Copenhagen vill se en regional lösning för gränsöppning

Greater Copenhagen vill se en regional lösning för gränsöppning

Coronakrisen utgör ett allvarligt hot mot ekonomin och välfärden i Greater Copenhagen, som omfattar Östdanmark och Sydsverige med fler än fyra miljoner invånare. Medan samfundet gradvis öppnar igen, är den dansk-svenska gränsen fortsatt stängd för svenska resenärer vilket hämmar den ekonomiska aktiviteten i regionen.

Danmarks statsminister, Mette Frederiksen, meddelade förra veckan att en regional lösning kan
möjliggöra öppningen av gränsen i Greater Copenhagen. Greater Copenhagens styrelse uppmanar de danska och svenska regeringarna att enas om en lösning som gör det möjligt att öppna gränsen igen.

”På vägnar av Greater Copenhagens styrelse vill jag uppmana den danska och den svenska regeringen att arbeta för en regional lösning, som snarast möjligt kan leda till att den dansk-svenska gränsen öppnar igen. Östdanmark och Sydsverige är djupt beroende av varandra ekonomiskt och sysselsättningsmässigt, och en fortsatt stängd gräns riskerar att permanent försvaga vår ekonomi och välfärd,” säger Heino Knudsen, som är ordförande för Greater Copenhagen.

Heino Knudsen tillför:

”Greater Copenhagen bidrar gärna till dialogen om en regional gränsöppning.”

Han understryker, att styrelsen i Greater Copenhagen har stor förståelse för den svåra situationen värden befinner sig i, och att en återöppning av gränsen ska vara hälsomässigt försvarbar, men en klar tidsplan för öppningen av gränsen från den danska regeringens sida skulle vara till stor hjälp för medborgare och företag i Greater Copenhagen.

Heino Knudsen hänvisar också till att Skåne har drabbats av corona i mindre utsträckning än Köpenhamnsområdet, så att öppna landsgränsen genom en regional lösning borde inte leda till en ökad risk för smittspridning jämfört med dagens situation.

Fram till den 1 juni 2020 hade Skåne 135,7 avlidna per miljon invånare som följd av covid-19, medan antal avlidna i Region Huvudstaden var 182,6 per miljon invånare

För ytterligare upplysningar kontakta:

Heino Knudsen, tel. +45 5114 5496

Regioner

Greater Copenhagen Committee är ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Själland, Region Halland och samtliga 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbetet etablerades i 2015 för att skapa tillväxt och öka sysselsättningen i hela Greater Copenhagen-regionen.