Ökad integration kan stärka arbetsmarknaden i Greater Copenhagen

Ökad integration kan stärka arbetsmarknaden i Greater Copenhagen

Trots att Öresundsbron invigdes för snart ett kvartssekel sedan har dess fulla potential inte nåtts ännu. Idag finns det omkring 16 000 arbetspendlare mellan länderna, vilket är färre än de 19 000 som fanns 2008 och långt ifrån Greater Copenhagens ambition om 30 000 arbetspendlare. Det fick den danska Norden-ministern Louise Schack Elholm (Venstre) veta, när hon besökte Greater Copenhagens ordförande Carl Johan Sonesson på Region Skåne i Malmö på onsdagen.

- Med alla de givna förutsättningarna och den potential som finns i Greater Copenhagen, så finns det dessvärre ett antal gränshinder som bromsar ekonomisk tillväxt och arbetsmarknadsintegration i regionen. Lösningar till de gränshindren vilar ofta på nationella beslutsfattare i Sverige och Danmark. I Greater Copenhagen arbetar vi aktivt politiskt och sträcker ut handen till regeringarna med att lyfta fram problematiken och de möjliga lösningarna till hur vi kan utnyttja befintliga möjligheter, säger Carl Johan Sonesson, Greater Copenhagens ordförande och regionstyrelsens ordförande i Region Skåne.

Skåne och det danska huvudstadsområdet är ekonomiskt sammanlänkade med ett starkt näringslivssamarbete över gränsen. Många företag har verksamhet på båda sidor Öresund och utnyttjar de fördelar som en bredare marknad av arbetskraft erbjuder.

- Både Skåne och Köpenhamnsområdet har starka utbildnings- och forskningsmiljöer som Köpenhamns universitet, Lunds universitet och den världsledande dansk-svenska forskningsanläggningen European Spallation Source i Lund. Det attraherar studenter, forskare och företag som söker utvecklingsmöjligheter inom teknik, innovation och vetenskap, säger Tue David Bak, Managing Director på Greater Copenhagen.

Gränshinder som stoppar vidare integration av arbetsmarknaden över Öresund är bland annat olika socialförsäkringssystem, regler för beskattning och pension samt svårigheter för tredjelandsmedborgare (ej EU-medborgare) få lov att ta jobb i grannlandet. Nordiska rådet ansvarar för en gränshindersdatabas.

- En välfungerande och sammanhängande arbetsmarknad i Öresundsregionen är viktig för den ekonomiska tillväxten i området, säger den danska ministern för nordiskt samarbete Louise Schack Elholm. Företagen ska ha tillgång till kvalificerad arbetskraft från hela regionen och man ska som arbetstagare kunna pendla fritt över Öresund. De barriärer, som gör det svårt att bo och arbeta över gränsen, arbetar vi på att få bort och det arbetet fortsätter vi med.

Nya, fasta förbindelser
När den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält mellan Danmark och Tyskland står färdig år 2029 kommer transporterna mellan kontinenten och den skandinaviska halvön öka. Därför är det dags för Sverige och Danmark att tänka på nästa fasta förbindelse över Öresund. Det budskapet framfördes också till Norden-ministern vid mötet.

I en rapport som Greater Copenhagen och String Megaregion nyligen släppt konstateras det att vägtrafiken kan öka upp till 120 procent om inte Danmark och Sverige investerar i infrastruktur för att lösa flaskhalsar och kapacitetsproblem.

Den svenska regeringen har fastställt en nationell transportinfrastrukturplan som gäller till och med år 2033 och den danska regeringen har en infrastrukturplan som gäller till och med 2035. I ingen av planerna finns en ny fast förbindelse mellan länderna med.

-I den danska infrastrukturplanen till 2035 finns det mer än fyra miljarder danska kronor avsatta för åtgärder knutna till Öresundsförbindelsen. De är särskilt ägnade för att öka den ansträngda kapaciteten på landanläggningarna, säger den danska ministern för nordiskt samarbete, Louise Schack Elholm.

Bilden fr.v: Lars-Åke Rudin, regiondirektör, Region Skåne; Anna Jähnke, regionråd, Region Skåne; Louise Schack Elholm, minister for nordisk samarbejde; Carl Johan Sonesson, regionstyrelsens ordförande Region Skåne, ordförande Greater Copenhagen; Anna Pettersson, utvecklingsdirektör, Region Skåne; Tue David Bak, Managing Director, Greater Copenhagen; Eva Egesborg Hansen, ambassadör i nordisk samarbejde.