Snabbt bredband kan leda till kraftigt vinst för Greater Copenhagen

Utrullning av snabbt bredband i hela Greater Copenhagen kan öka regionens produktivitet motsvarande en årlig vinst på minst 6 miljarder kronor årligen, visar en ny rapport. Med ett nytt politiskt avtal, Greater Copenhagen Gigabit, stärker parterna i Greater Copenhagen-samarbetet regionens digitalisering.

En årlig miljardvinst i form av ökad produktivitet för minst 6 miljarder kronor väntar Greater Copenhagen, om verksamheter och invånare i hela regionen säkras tillgång till modern höghastighets-bredband med en kapacitet på minst 100 megabit i sekunden.

Det framgår av en ny rapport, framtagen av WSP för Greater Copenhagen & Skåne Committee. I dag har bara delar av Skåne och Själland tillgång till höghastighetsnät. Avsaknaden av motsvarade digital infrastruktur utgör en bromskloss för den ekonomiska utvecklingen i regionen, verksamheternas produktivitet är lägre än vad den skulle vara om det fanns tillgång till snabbt bredband.

Samtidig utrullning av modernt fibernät som gör att hela regionen täcks, kan göras för förhållandevis små pengar i förhållande till den möjliga vinsten. Enligt tidigare beräkningar för Region Själland och Region Huvudstaden kan dessa delar av Greater Copenhagen förses med snabbt bredband för total cirka 3,8 miljarder kronor.

Resultat talar för sig själv

”Rapportens resultat talar för sig själv. Investering i höghastighets-bredband är inte bara nödvändigt för den ekonomiska utvecklingen – samtida digital infrastruktur är en ovanligt god affär för samfundet,” säger Heino Knudsen, ordförande för Greater Copenhagen & Skåne Committee och regionsrådsförman i Region Själland.

Med så stor potential för tillväxt genom fortsatt digitalisering, har samarbetsparterna i Greater Copenhagen ingått ett politiskt avtal om en gemensam charter, Greater Copenhagen Gigabit, med syftet att få ytterligare fart på regionens digitala utveckling. I chartern förpliktigar sig parterna till insatser på tre huvudområden:

• Förbättring av den digitala infrastrukturen
  • Bättre ramar för ökad digitalisering av näringsliv och samfund
  • Utveckling av verksamheternas och medarbetarnas digitala kompetenser

”Den digitala chartern kommer att vara vår utgångspunkt för en dialog med regionens myndigheter och näringsliv kring digitalisering. Vi ska säkra, att vi har de bästa tänkbara ramar för både verksamheter och medborgare, och Greater Copenhagen har redan lanserat en rad projekt med fokus på offentliga och privata verksamheters tillgång till att utnyttja digitaliseringen,” säger Heino Knudsen.

Han efterlyser en långt mera ambitiös insats från det offentligas sida, än den danska regeringens överenskommelse på telekommunikationsområdet lägger upp till:

”Vi kan inte överlåta till marknadskrafterna att säkra ett ordentligt bredband. Och särskilt inte när det gäller den mer glest befolkade delen av regionen. Ska vi lösa denna stora utmaning med bristande täckning, krävs det att det offentliga tar ett större ansvar och att det görs till en offentligt åtagande” säger Heino Knudsen.

För mer information kontakta:

Heino Knudsen via Region Själlands presskontakt: +45 5787 5052

Läs Greater Gopenhagen Gigabit

Läs WSP-rapporten

Regioner

Greater Copenhagen & Skåne Committee är ett politiskt samarbete mellan Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Själland och samtliga 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbetet etablerades i 2015 för att skapa tillväxt och öka sysselsättningen i hela Greater Copenhagen-regionen.