Vi skapar effektivare logistiklösningar för våra kunder

Vi skapar effektivare logistiklösningar för våra kunder

Glad och trevlig midsommar! Nu är det bara någon vecka kvar tills de flesta påbörjar en välförtjänt och efterlängtad semester. Vi på Green Cargo fortsätter att transportera genom hela sommaren.

Ökad resursplanering och rekrytering

Under våren har vi haft dialog med våra kunder för att ännu bättre planera våra resurser för att ha lok, vagnar och personal på plats där och när det behövs. Vi har fortsatt haft en del utmaningar första halvåret kopplat till lokförarbrist och vi satsar nu ordentligt på rekrytering och utbildning för att vara ikapp till hösten.

Satsning på infrastrukturen

Sedan i maj genomförs det omfattande infrastrukturarbeten vilket påverkar vår förmåga att transportera fullt ut - men det är positivt att detta arbete utförs för kommande förbättringar som stärker godstrafikens framfart på järnväg. Under året har vi testat våra nya sexaxliga lok och jobbat fram nya vagnlösningar. Med de nya loken skapar vi ännu effektivare logistiklösningar för våra kunder, särskilt i de tyngre transportuppläggen. Loken ger inte bara ökad kapacitet och säkerhet, utan sänker även transportkostnaden för våra kunder. Vår förändringsresa mot ett lönsamt och hållbart företag har tagit fart.

Vi medverkar i Almedalen

Första veckan i juli drar Almedalsveckan igång och vi har närvaro i form av möten, diskussioner och paneldebatter. För oss är Almedalsveckan ett tillfälle att föra fram de viktigaste frågorna för Green Cargo och godsjärnvägen och vi fortsätter att kämpa för beslut som stärker järnvägens konkurrenskraft och förbättrade förutsättningar. Hoppas vi ses där!

Jag vill avslutningsvis önska en trevlig, avkopplande och lagom varm sommar. Jag vill också rikta ett extra tack till dem som ser till att verksamheten fungerar när vi andra är lediga under sommaren. Green Cargo står aldrig still. Vi är för viktiga för det!

Richard Kirchner,
Marknadsdirektör på Green Cargo