Marknadsdirektör Richard Kirchner lämnar Green Cargo

Marknadsdirektör Richard Kirchner lämnar Green Cargo

Green Cargos marknadsdirektör, Richard Kirchner, har beslutat sig för att lämna bolaget för att tillträda en position som produktionsdirektör inom Keolis Sverige AB.

- Richard har varit en omtyckt och uppskattad ledningsgruppsmedlem och en tydligt bidragande kraft till den tillväxt som bolaget har upplevt under vår pågående transformation. Jag vill rikta ett varmt tack till Richard för hans många år inom bolaget och önskar honom all lycka och framgång i sin nya roll, säger Ted Söderholm, vd Green Cargo.

Richard Kirchner tillträdde som marknadsdirektör för Green Cargo 2016, men började inom bolaget redan 2008.

- Det var ett tufft beslut att lämna Green Cargo efter 15 år. Jag har varit med om flertalet förändringsprogram och många affärer i stort och smått. Jag är mycket stolt och glad över det vi har åstadkommit hittills. Jag vill rikta ett stort tack till alla fantastiska medarbetare inom Marknad och till alla andra kollegor runt om i bolaget som jag har haft ett nära och gott samarbete med under många år, säger Richard Kirchner.

Richard Kirchner lämnar Green Cargo i augusti 2023. Rekryteringen av en efterträdare kommer att inledas inom kort.

Green Cargo är en hållbar logistikpartner och en viktig del av skandinaviskt näringsliv. 96 procent av vårt transportarbete sker med eltåg där klimatpåverkan är mycket nära noll. Varje dygn kör vi 400 godståg och ersätter dagligen runt 9 000 lastbilstransporter på vägnätet. I vårt nätverk trafikerar vi närmare 300 platser i Sverige, Norge och Danmark och med partners når vi hela Europa. Green Cargo ägs av svenska staten. Vi har 1 900 anställda och vi transporterar cirka 21 miljoner ton gods och har en årsomsättning på drygt 4,2 miljarder SEK (2021).