Skäggparaden på World Beard Day uppmärksammas på riksnyheterna. Foto: Andreas Fransson / Beardshop.se

Årets World Beard Day firande i Sverige uppmärksammas över hela världen!

För tredje året i rad arrangerade World Beard Day-firande av Beardshop.se och Barber Supplier. Det är en internationell dag som infaller första lördagen i september. Eventet samlade skäggkillar och barberare från hela Sverige.

Nytt för i år var en inspirationsdag för barberare, Swedish Barber Expo, som fick inleda dagen.

- Förra året körde vi ett tvådagars event med mässa och skäggfirande på lördagen och en utbildning för barberare på söndagen. I år vände vi lite på det - en inspirationsdag med gästande internationella barberare som visade upp tekniker och höll i workshops på dagen. Tanken är att barberarna ska knyta kontakter både med svenska och internationella branschkollegor och få inspiration för att utveckla sitt hantverk vidare, säger Karin Fahlström från Barber Supplier Nordic AB och Beardshop.se, projektledare för eventet.

På kvällen bjöds det in till skäggfest, och biljetterna till årets event sålde slut på fyra dagar. Eventet marknadsförs framför allt via sociala medier, där Beardshop.se får stor hjälp av sina kunder att sprida det vidare.

- Vi har precis lanserat "Barbers & Beards Magazine", ett inspirationsmagasin för barberare och deras kunder, vilket fungerat lite som ett programblad för alla aktiviteter på eventet. Vi jobbar strategiskt med relationsmarknadsföring och portionerar ut nyheter om eventet under flera månader för att skapa ett intresse och få kontinuerliga delningar av eventet. De som köper biljetter visar stolt upp det i sociala medier, säger Andreas Fransson, social media manager för eventet.

Exempelvis släpptes deltagarna i Swedish Barber Expo Barber Battle på sociala medier, en i taget. Fyra av Sveriges främsta barberare tävlade i skäggtrimning, och representerade Stockholm, Göteborg, Malmö och "övriga Sverige". En internationellt erfaren jury utsåg enhälligt barberaren Cari Forsgren från Stockholm till "Årets barberare 2017".

Eventet inleddes av en skäggparad genom Vasastan, som uppmärksammades på riksnyheterna och i tidningar över hela landet. David Eriksson som utsågs till Sveriges snyggaste skägg på scenen har intervjuats av både TT, Reuters, lokalpress och radiostationer. Barber Battlet har fått publicitet även internationellt, bland annat nyhetsinslag på Al Jazeera och australiensiska nyheter.

- Vi är väldigt nöjda med årets event, både stämningen och uppslutningen till eventet och att det synts så bra i sociala medier och press. Vår marknadsföringsstrategi som webbshop är att skapa relationer och gärna möta kunden IRL och få dem att bli våra vänner. Och vi tycker att det blir en extra spännande mix på event när man sammanför Beardshops skäggiga kunder med Barber Suppliers barberarkunder - då hjälper vi våra business-to-business kunder att knyta relationer och få nya kunder till sina salonger. Det är ett ganska unikt sätt att jobba på! säger Karin Fahlström från Beardshop.se och Barber Supplier Nordic AB.