Carl Jonsson och Gryaab trivs bra med varandra. Därför blev Carls sommarjobb till en visstidsanställning.

Variation och utomhusjobb gör att Carls trivs på jobbet

I somras hjälpte nio sommarjobbare till att hålla ställningarna på Gryaab – ibland bokstavligen! – så att övriga medarbetare kunde njuta av semester. För Carl Jonsson blev sommarjobbet till en visstidsanställning.

Grattis till din visstidsanställning Carl! Varför sökte du sommarjobb på Gryaab?
Jag sökte, och fick sommarjobb, även förra sommaren, så jag tror att det spelade in, att jag blev vald i år med. Innan dess var jag faktiskt här vid två tillfällen på min högstadiepraktik. Så jag har hyfsad koll på stället, haha!

Oj, härligt! Vad är det du gillar med Gryaab?
När jag var här de första gångerna hände det massor, vilket jag tyckte om! Dessutom var det spännande att få se hur ett reningsverk fungerar. Därför sökte jag sommarvikariat två år i rad. Det bästa med just min tjänst är de varierade arbetsuppgifterna. Någon morgon kan det vara ett stopp någonstans som man behöver åtgärda, nästa morgon kan det vara något helt annat.

Krävdes det någon särskild utbildning för ditt sommarvikariat?
Nej. Och tack vare erfarenheten jag fått av mina båda sommarjobbsanställningar har jag nu fått förlängt.

Hur har du gjort för att komma in i jobbet på ett bra sätt?
Jag har varit på driften båda somrarna. Jag började med att gå bredvid en av driftteknikerna och se på hur de jobbar med vatten och slam. Sedan fick jag hjälpa till med något litet, och succesivt har jag fått mer och mer ansvar. Varje vecka får jag göra något jag inte fått göra veckan innan. Det blir en bekräftelse på att jag gör rätt också. Jag har även blivit introducerad till massor av kollegor. Det är bra att ha koll på vilka som jobbar var, eftersom man jobbar med många olika personer.

Hur har det fungerat när du behövt hjälp eller behövt fråga något?
De jag pratat med är förstående och hjälpsamma. Jag har ju tillgång till alla på Gryaab och när jag undrat över något kan jag ringa vem som helst på driften. Jag blir alltid trevligt bemött och de tycker, precis som jag, att det är bättre att vara säker på det man ska göra, än att det blir fel.

Hur har du det på jobbet då, och vad gör du?
Jag har det kanon! Det är en go’ stämning här och alla hälsar glatt på en. Jag gillar introduktionen som varit också, den gör att man blir väl insatt i hur det funkar här på Gryaab. Jag får göra mycket olika saker. Bland annat har jag bytt olja på omrörare, gått morgonronder på hela verket för att se att allt fungerar som det ska och så har jag hjälpt till vid fel och krångel.

Berätta om ett ”bästa-minne”!
- Det är nog arbetet med en av skruvpressarna i finrensbyggnaden. Jag har fått lite av en hatkärlek till den. Skruvpressen har krånglat till och från hela sommaren och varje fredag när vi gör en runda och kollar till den, har vi fått öppna upp den och det riktigt forsar ut en massa ohärliga grejer som vi fått spola bort. Nu är det nästan så jag saknar att inte göra det, det känns ju bra när stoppet släpper! Jag gillar också att min tjänst innebär mycket utomhusjobb, det är skönt att inte behöva sitta inomhus hela dagarna.

Skulle du rekommendera andra att söka sommarvikariat på Gryaab?
Ja! Gryaab är en rolig arbetsplats och det är intressant att få inblick i hur saker och ting funkar. Många av mina vänner som håller på med bygg är väldigt bra på just det, men har inte kunskap om så mycket annat. På Gryaab får du inblick i många olika yrken och områden.

Något du vill skicka med dem som söker till nästa sommar?
Att vara öppen och beredd på allt! Det händer alltid mycket här.