Antibiotikans påverkan på bakterier i avloppsvattnet undersöks

Antibiotikans påverkan på bakterier i avloppsvattnet undersöks

Gryaab har bidragit med avloppsvatten till en viktig studie om antibiotikaresistens som gjorts av Göteborgs universitet. Forskarna har undersökt om och hur bakterier i avloppsvatten kan bli antibiotikaresistenta bara av den mängd antibiotika och andra toxiska ämnen som finns i avloppsvattnet.

-Dessbättre visade det sig att det är så låga halter antibiotika i inkommande avloppsvattnet till Ryaverket att det är tveksamt om det är ens teoretiskt möjligt att bakterierna skulle selekteras för att utveckla antibiotikaresistens i ledningsnät och pumpar, berättar Ann Mattsson, utvecklingschef på Gryaab.

I det renade avloppsvattnet var det alldeles för låga halter för att bakterierna skulle bli resistenta och då troligen inte heller inne i själva reningsverket. Dock visade det sig vara värre i det orenade avloppsvatten vid själva sjukhuset. Där kunde selektion mot antibiotikaresistens ske och då skulle eventuellt nya bakterier kunna bli antibiotikaresistenta. I förlängningen, om de här bakterierna smittade ner en människa, skulle det kunna bidra till den utveckling som gör allt fler antibiotika mindre effektiva.

Läs mer om studien på Göteborgs universitets hemsida.