"Målet är att avloppsreningen ska vara gratis"

"Målet är att avloppsreningen ska vara gratis"

Mer resurser ska utvinnas ur avloppsvattnet

2025 kommer Gryaabs renade avloppsvatten kyla processerna i den nya batterifabriken på Hisingen. Nu planerar Gryaab fler hållbara lösningar för att ta hand om resurserna i avloppsvattnet. Allt för att skapa mer nytta för samhället.

Ökad cirkularitet ger minskad miljöbelastning

Gryaabs uppdrag har i femtio år varit att avleda och rena regionens avloppsvatten för att minska utsläppen av näringsämnen i havet. Nu tar bolaget steg för att utöka uppdraget ytterligare. Målet är att skapa en ökad cirkularitet där fler nyttor skapas av de resurser som finns i avloppsvattnet. Det minskar belastningen på miljön och skapar intäkter som gör att VA-avgiften kan sänkas för medborgarna.

Affären i avloppsvattnet

-Att hitta affären är att finansiera bra utveckling. Det betyder att när vi tar hand om de resurser som avloppsvattnet faktiskt har så skapar vi både en bättre miljö och kan dessutom sänka avgifterna. På så sätt bidrar vi till en hållbar samhällsutveckling, berättar Gryaabs vd Karin van der Salm.

Nu byggs en stor infrastruktur med ledningar för att leverera tekniskt vatten till batterifabriken. Det gör att Gryaab kan leverera renat avloppsvatten till fler.

-Ledningarna sträcker sig över en stor del av Hisningen där många industrier är lokaliserade. Det ger oss möjlighet att se vad de har för behov av vatten. I förlängningen kan vi då erbjuda dem renat avloppsvatten till deras processer istället för att de ska använda Göteborgs fina dricksvatten, säger Karin.

Ökad biogasproduktion med hjälp av andra verksamheter

Förutom nya lösningar för tekniskt vatten undersöker Gryaab möjligheten att öka biogasproduktionen genom att ta emot mer substrat som kan rötas i den befintliga biogasanläggningen.

-Ett bra exempel på en enkel och mer hållbar lösning är att när glassfabriken misslyckas med en sats glass så skickas den direkt till Gryaab istället för att hamna i avloppet. Då belastas inte vår reningsprocess vilket minskar våra kostnader och vi får dessutom en högre biogasproduktion. Man kan jämföra det med sopsorteringen hemma när du sorterar matavfallet på rätt plats, berättar Karin.

Mer hållbara ihop!

Gryaab är också öppna för att delta i andra verksamheters cirkulära omställning. Målet är att använda andras restprodukter för att till exempel ersätta kemikalier som behövs för avloppsvattenreningen. Ett reningsverk i Oslo arbetar just nu på att ersätta metanol med ättiksyra, vilket är en restprodukt från en närliggande industri. På Gryaab används just metanol som kolkälla (som blir mat till bakterierna som renar vattnet). Metanolen är fossil, dyr och transporteras långt. I Göteborgsregionen finns biodieseltillverkning. Att använda restprodukterna som bildas i deras produktion skulle kunna vara ett sätt att ersätta Gryaabs behov av metanol.

-För biodieseltillverkaren blir en kostnad till en intäkt när deras restprodukt används. För reningsverket minskas både kostnader och miljöbelastning. Det blir en win-win, säger Karin.

För att kunna lyckas med omställningen till cirkularitet på riktigt behöver medarbetarnas engagemang och innovativa idéer få ännu mer utrymme.

-Det här är en förändringsresa där alla behöver bidra. Med den stora kompetensen som finns i det här bolaget är jag säker på att vi kommer att lyckas. För oss är det långsiktiga målet att avloppsreningen ska vara gratis, avslutar Karin.

Karin van der Salm

Vd 031-64 74 00