Carpona AB:s grundare tilldelas nytt EU-anslag på 24 Mkr

Carpona AB:s grundare tilldelas nytt EU-anslag på 24 Mkr

Carpona AB:s grundare, professor Karl Börjesson vid Institutionen för kemi och molekylärbiologi, Göteborgs universitet, har blivit utvald som mottagare av det prestigefyllda European Research Council (ERC) Consolidator Grant. Med en anslagssumma på 2 miljoner euro kommer detta bidrag möjliggöra fortsatt utforskning av den starka kopplingen mellan ljus och materia, ett fenomen inom kvantmekaniken.

• ”Det är glädjande att Karl Börjesson, tillika grundare av nanoteknikbolaget Carpona AB som ingår i GU Ventures inkubator, erhåller detta bidrag i stor konkurrens som ett tecken på att han är en globalt framstående forskare. ” säger Elisabeth Gustafsson, affärsutvecklare GU Ventures och styrelseordförande Carpona AB.

Med de tilldelade 2 miljonerna euro över en period av fem år planerar Börjesson att utvidga sin forskargrupp genom rekrytering av tre doktorander och två forskare.

Forskningsprojektet, benämnt "CONTROL - Controlling delocalisation and funnelling of excited state energy in the strong coupling regime in molecular systems", fokuserar på forskning om bildandet av nya energinivåer när molekylära energinivåer och ljus är starkt kopplade. Detta kvantmekaniska fenomen kan möjligtvis användas för att transportera energi.

Karl Börjesson understryker att studiet av kopplingen mellan ljus och materia är ett relativt nytt och till stor del outforskat forskningsområde, som växer i snabb takt. Han betonar att detta är grundforskning och att en djupare förståelse för starka kopplingar krävs innan konkreta tillämpningar kan identifieras. Projektet har potential att vara en nyckel till att utveckla mer hållbara organiska solceller i framtiden.

Läs artikeln från Göteborgs universitets hemsida HÄR

Läs mer om Carpona AB HÄR