OlsAro inkluderade i Forward Foodings FoodTech 500-lista 2023!

OlsAro inkluderade i Forward Foodings FoodTech 500-lista 2023!

OlsAro Crop Biotech AB är bioteknikföretaget som jobbar med klimatanpassning av grödor och har utvecklat ett unikt salttolerant vete som adresserar det alltmer ökande globala problemet med saltkontaminerad mark. Nu har företaget meddelat att de inkluderats i Forward Foodings prestigefulla FoodTech 500-lista för 2023.

• "Kul att bli uppmärksammade som finalister bland så många globala startup som alla jobbar för att göra skillnad i skärningspunkten mellan mat, teknik och hållbarhet", säger Elén Faxö, VD OlsAro Crop Biotech AB

FoodTech 500 presenteras av Forward Fooding och är världens första definitiva lista över globalt entreprenöriell talang inom mat, teknologi och hållbarhet.

FoodTech 500 lyfter fram utvalda internationella AgriFoodTech-startup- och skalningsföretag med hjälp av en unik metodik för att rangordna dem baserat på deras idé, affärsstorlek, digitala närvaro och hållbarhet.

Den officiella rankade listan kommer att släppas den 13 mars 2024.

För mer information om FoodTech 500, vänligen klicka HÄR

Om OlsAro Crop Biotech AB

OlsAro, som är ett av GU Ventures inkubatorbolag som jobbar med klimatanpassning av vete och har utvecklat ett unikt salttolerant vete. Utsädet adresserar ett gigantiskt globalt problem med saltkontaminerad mark orsakat av bl.a klimatförändringarna och konstbevattning. Beräkningar visar att 20% av odlingsbar mark globalt och upp till 50% av den bevattnade marken globalt är kontaminerad av salt och att andelen ökar. Problemet är inte bara akut i ett antal utvecklingsländer utan även i stora områden i Europa. Pågående klimatförändringar med ökande havsnivåer och mer frekventa torkperioder förväntas förvärra situationen ytterligare.

OlsAros unika teknologi förväntas även bidra till att möjliggöra andra värdefulla egenskaper, såsom förhöjd proteinhalt, torktålighet, ökad kväveeffektivitet etc.

Vete är tillsammans med majs och ris världens viktigaste gröda.

För mer information www.olsaro.com

Elén Faxö