Bild från skörd i Bangladesh (från OlsAro)

OlsAro Crop Biotech sluter kommersiellt avtal med internationellt utsädesföretag

Bangladesh är ett av många länder som står inför utmaningar med obrukbara marker på grund av försaltning. Detta beror framför allt på klimatförändringar med översvämningar och extremväder med konsekvensen att marken blir obrukbar under torrperioder istället för att bidra med mat till den lokala befolkningen.

Bangladesh är en av världens mest folkrika nationer, där nästan 10 procent av befolkningen enligt Globalis lider av undernäring, därför är mattillgång en mycket prioriterad fråga. Med OlsAro Crop Biotechs kommersiella avtal med utsädesföretaget Lal Teer Seed förväntas nu företagets unika salttoleranta vete kunna bidra till att addera en odlingssäsong under torrperiod och därmed bidra till ökad försörjningsförmåga och att mätta fler magar.

OlsAros fleråriga samarbete med Lal Teer Seed har lagt grunden till det kommersiella avtal som nu har konkretiserats. Lal Teer Seed kommer bidra med allt från uppförökning av fröer till att nå bönderna med utsädet. Samarbetet innebär en gemensam ambition av att ha frön tillgängliga för bönder redan 2025-2026. Lal Teer Seed når totalt över 10 miljoner bönder och är en etablerad aktör även i andra länder i framför allt Asien, därmed ser OlsAro också en fin potential i ett framtida utökat samarbete för att nå ytterligare marknader tillsammans.

Elén Faxö, VD OlsAro kommenterar;

• ”Vi är stolta och glada över avtalet med en så stark partner som Lal Teer Seed. Detta avtalet utgör också ett viktigt exempel på hur vi i OlsAro fortsatt kan jobba med stora såddföretag som partners runt om i världen för att fortsätta driva vår vision om ökad matsäkerhet.”

OlsAros unika tech platform kan utöver salttolerant vete även möjliggöra utsäde med flertal andra värdefulla egenskaper och bidra till klimatanpassning, ett hållbart jordbruk och förbättrad nutrition, såsom ex torktolerans, kväveffektivitet och hög proteinhalt.

• ”Otroligt tacksam för det fina samarbetet med vårt partnerföretag LalTeer och vi ser att vi tillsammans kan bidra till stor skillnad för ökad matförsörjning”, säger Sofia Ström ordförande OlsAro och hållbarhetsansvarig på GU Ventures AB.
Loggor OlsAro samt Lal Teer

Om OlsAro Crop Biotech AB

OlsAro, som är ett av GU Ventures inkubatorbolag som jobbar med klimatanpassning av vete och har utvecklat ett unikt salttolerant vete. Utsädet adresserar ett gigantiskt globalt problem med saltkontaminerad mark orsakat av bl.a klimatförändringarna och konstbevattning. Beräkningar visar att 9% av jordens odlingsbara mark och hela 20-50% av den bevattnade marken globalt är kontaminerad av salt och att andelen ökar. Problemet är inte bara akut i ett antal utvecklingsländer utan även i stora områden i Europa. Pågående klimatförändringar med ökande havsnivåer och mer frekventa torkperioder förväntas förvärra situationen ytterligare.

OlsAros unika teknologi förväntas även bidra till att möjliggöra andra värdefulla egenskaper, såsom förhöjd proteinhalt, torktålighet, ökad kväveeffektivitet etc.

Vete är tillsammans med majs och ris världens viktigaste gröda.

För mer information www.olsaro.com

Elén Faxö