Alzinova får myndighetsgodkännande att utvärdera högre dos i Alzheimerstudie

Alzinova får myndighetsgodkännande att utvärdera högre dos i Alzheimerstudie

I ljuset av Alzinovas senaste positiva kliniska resultat får nu företaget myndighetsgodkännande att utvärdera högre dos i sin Alzheimerstudie. De starka kliniska data visar bland annat att ALZ-101 tolereras väl och har en god säkerhetsprofil, samt att patienter som doserats med den högsta dosen av vaccinet i högre grad svarar på behandlingen jämfört med den lägre. I BioStock kan du läsa en artikel om denna nyhet.

BioStock skriver bland annat i sin artikel; "Beskedet att Alzinova nu kan testa en högre dos ger det Mölndalbaserade biofarmabolaget en möjlighet att optimera dosnivån i ett tidigt skede, utan att det påverkar tidsplanen för det större hägrande målet, den planerade fas II-studien.

Alzinovas vd Kristina Torfgård kommenterade:

“De starka data som utlästes i januari bekräftade att ALZ-101 är en mycket lovande vaccinkandidat mot Alzheimers. Vi ser fram emot att få ytterligare värdefull information om säkerhet och immunsvar nu när vi tillvaratar möjligheten att testa en högre dos. Genom detta strategiska tillägg kommer vi att kunna optimera designen av fas II-studien. Detta kommer att stärka vårt fortsatta arbete mot fas II-studien både i regulatoriska diskussioner och dialoger med potentiella partners. Det känns fantastiskt att vi kommit såhär långt och att kunna bidra i utvecklingen av ett vaccin som verkligen har potentialen att behandla patienter med denna svåra sjukdom ”.

Läs hela artikeln på biostock.se:

Kristina Torfgård

VD, Alzinova +46 70 846 79 75