BICO har mottagit Sveriges regerings utmärkelse Årets exportsuccé 2021!

BICO har mottagit Sveriges regerings utmärkelse Årets exportsuccé 2021!

BICO har i fredags tilldelats Sveriges regerings utmärkelse Årets exportsuccé 2021. Utmärkelsen delades ut vid en ceremoni på Utrikesdepartementet i Stockholm av utrikeshandelsminister Anna Hallberg i närvaro av H.K.H Prins Daniel. Regeringen har instiftat priset som delas ut för första gången i år, för att främja svensk export och uppmärksamma företag som gör särskilt förtjänstfulla insatser för inspiration och utveckling.

Regeringens motivering av BICO lyder:

”BICO Group är en svensk framgångssaga vars produkter lever i framtiden. Genom att förflytta 3D-printing av vävnader och organ från ritbord till verklighet i fler än 65 länder, har Göteborgsföretaget brutit internationell mark inom bioteknikens tillämpningar. Tillsammans med utvecklingen av ett 50-tal egna biobläck har BICO Group även revolutionerat forskningen genom att ersätta djurförsök med utskrivna mänskliga cellvävnader. Med anslående innovationshöjd och osviktande beslutsamhet att växa globalt, är företaget en sann förebild för landets blivande exportörer.”

”Vi är oerhört hedrade och glada över att få motta denna utmärkelse. Samtidigt som det är ett kvitto på det hårda arbete teamet lägger ner, visar det också att life science är en framtidsbransch med enorm potential. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med teamet för att lösa de hälsoutmaningarna vi står inför genom att kombinera biologi, teknik, robotik och teknik och att sprida vår vision om biokonvergens och hur den kan användas för att förbättra globala hälsoutmaningar. Jag är övertygad om att vi än så länge endast sett början.” Erik Gatenholm, VD och medgrundare, BICO.

För att läsa mer om regeringens exportpriser och motivering, vänligen besök, www.regeringen.se

För mer information vänligen kontakta:

Isabelle Ljunggren, Kommunikationschef
E-mail: il@bico.com

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 oktober kl. 14:30 (CEST).

Om BICO

Det världsledande biokonvergensföretaget BICO (tidigare CELLINK), grundades 2016 och kombinerar olika teknologier såsom robotik, artificiell intelligens, datavetenskap och 3D-bioprintning med biologi för att möjliggöra för våra kunder att kunna förbättra människors hälsa och liv till det bättre.

Med fokus på applikationsområdena bioprintning, multiomics, cellinjeutveckling och diagnostik utvecklar och marknadsför företaget innovativ teknik som gör det möjligt för forskare inom biovetenskap att odla celler i 3D-miljöer, genomföra high-throughput läkemedelsscreening och skriva ut mänskliga vävnader och organ för medicinsk, läkemedels- och kosmetisk industri. Vi skapar framtidens hälsa.

Koncernen har över 25,000 installerade produkter, inklusive hos världens topp 20 ledande läkemedelsföretag, i fler än 65 länder och har citerats i fler än 9 500 publikationer. BICO är noterat på Nasdaq Stockholm, BICO. www.bico.com

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Isabelle Ljunggren

Kommunikationschef 070 830 0890