Cereno Scientific tar in 61,3 MSEK

Cereno Scientific tar in 61,3 MSEK

Cereno Scientific AB meddelade idag utfallet från nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO2, vilka emitterades under det fjärde kvartalet 2020. Totalt nyttjades 32 253 062 teckningsoptioner av serie TO2, motsvarande cirka 93,4 procent av utestående teckningsoptioner av serie TO2, för teckning av 32 253 062 aktier till en teckningskurs om 1,90 SEK per aktie av serie B. Genom nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO2 tillförs Cereno cirka 61,3 MSEK före emissionskostnader.

• ”Det är mycket glädjande att se den höga nyttjandegraden som uppnåddes. Det visar på det fortsatta förtroendet som aktieägarna har för Cereno och vår vision att utveckla innovativa behandlingar för sällsynta och vanliga kardiovaskulära sjukdomar”, säger Sten Sörensen," VD på Cereno Scientific.
  • Vi har gjort signifikanta framsteg under de senaste tolv månaderna där betydande milstolpar har uppnåtts i samtliga tre utvecklingsprogram. För den främsta läkemedelskandidaten, CS1, har vi kunnat meddela att den första patienten i Fas II-studien på indikationen pulmonell arteriell hypertension (PAH) fick sin första dos av CS1 i slutet av sommaren. För CS585 och CS014 har vi i prekliniska försök kunnat visa att båda läkemedelskandidaterna har uppvisad effekt i trombosprevention utan ökad blödningsrisk, vilket är en egenskap som alla dagens trombosförebyggande läkemedel saknar. Vi har också under den här perioden lyckats stärka och utöka patentskyddet för våra läkemedelskandidater. Bolaget och vår portfölj är väl positionerat för tillväxt och kapitalet som vi nu tillförs gör att vi kan fortsätta att utveckla Cerenos innovativa plattform med målsättningen att ta fram nya värdefulla behandlingar för sällsynta och vanliga kardiovaskulära sjukdomar där det finns stort medicinskt behov”.

Bakgrund
Teckningsperioden för utnyttjande av teckningsoptionerna av serie TO2 pågick under perioden från och med den 14 september till och med den 28 september 2022. Teckningskursen per aktie vid nyttjande av teckningsoptionerna av serie TO2 fastställdes till 1,90 SEK.

Totalt nyttjades 32 253 062 teckningsoptioner av serie TO2 för teckning av 32 253 062 aktier av serie B, innebärandes att cirka 93,4 procent av utestående teckningsoptioner av serie TO2 utnyttjades för teckning av aktier.

Nyttjande teckningsoptioner har ersatts med interimsaktier (IA) i väntan på registrering vid Bolagsverket. Omvandlingen av interimsaktier till aktier beräknas ske inom cirka tre (3) veckor.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning
Genom nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO2 ökar antalet aktier av serie B i Cereno med 32 253 062 aktier, från 105 261 782 aktier till totalt 137 514 844 aktier. Aktiekapitalet ökar med 3 225 306,20 SEK, från 10 526 178,20 SEK till 13 751 484,40 SEK.

För befintliga aktieägare som inte nyttjat några teckningsoptioner av serier TO2 uppgår utspädningen till cirka 23,5 procent baserat på antalet aktier efter utnyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO2.

Rådgivare
Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare samt emissionsinstitut och MAQS Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Cereno i samband med utnyttjandet av teckningsoptioner av serie TO2.

För frågor med anledning av teckningsoptionerna, vänligen kontakta:
Mangold Fondkommission AB
E-post: emissioner@mangold.se

För ytterligare information avseende Cereno, kontakta:
Daniel Brodén, CFO
E-post: info@cerenoscientific.com

Denna information är sådan information som Cereno Scientific AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR). Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 september 2022 kl. 08:30 CEST.

Om Cereno Scientific
Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar. Den främsta läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper, alla relevanta för PAH. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med PAH. Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling inom kardiovaskulära sjukdomar genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidat CS585 är en stabil, selektiv och potent prostacyklin receptor agonist. I prekliniska studier har den visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Läkemedelskandidat CS014 är en ny HDAC-hämmare med epigenetiska effekter. I prekliniska studier har den visat att kunna reglera blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information på www.cerenoscientific.se.