GU Holding satsar på konstnärlig innovation

-Göteborg är rikt på kreatörer, men vi kan bli bättre på att tillvarata deras kompetens och idéer i vårt arbete med att nyttiggöra forskning. Det menar Adrian Hedström på GU Holding som ansvarar för projektet TIKK vars syfte är att inkludera kreatörer i olika innovationsprocesser inom Göteborgs universitet. Genom att ge forskare, studenter och kreatörer möjligheter att träffas, experimentera och inspirera varandra hoppas man att idéer ska uppstå som kan leda till nya affärer och annorlunda innovationer.

Den konstnärliga fakulteten i Göteborg är Nordens största. Här finns kunskap, metoder och erfarenheter som kan nyttjas i tidiga innovationsfaser. Många tillväxtföretag har en teknikfokuserad innovationsprocess idag. Många gånger använder vi oss av konstnärens och kreatörens kreativitet i slutet av värdekedjan, vid marknadsföringen av produkten eller tjänsten. Det är resursslöseri.

Annorlunda innovationer kan vara lösningen
En föreslagen lösning på problemet som nu testas är att anordna workshops där kreatörer ges möjlighet att träffa forskare och studenter från andra områden inom Göteborgs universitet, något som tidigare varit svårt.
–Vi ser ett stort värde i att kunna inkludera verktyg, metoder och perspektiv från de kulturella och kreativa näringar i tidiga innovationsprojekt, säger Adrian Hedström på GU Holding som ansvarar för det nya projektet TIKK.

TIKK står för Tillväxtfokuserad Innovationsprocess inom Kulturella och Kreativa näringar och är ett projekt initierat av GU Holding vars affärsidé är att kommersialisera forskningsresultat och kompetens från Göteborgs universitet.
Vi är övertygade om att konstnärligt tänkande har mycket att tillföra dagens innovationsprocesser. Med hjälp av konst eller design kan man utforska olika applikationsområden för nya upptäckter, forma och visualisera nya vetenskapliga resultat eller korsbefrukta idéer, fortsätter Adrian Hedström.

Från industristad till kreativ stad
GU Holding är långt ifrån ensamma om att intressera sig för kreatörer. Årets Vetenskapsfestival har tema kreativitet, nya miljardhotellet i gamla Posthusets lokaler vill bli en mötesplats för “det nya, kreativa Göteborg” och många verkar övertygade om att Göteborg måste ta steget från industristad till kreativ stad. Tanken är inte unik. Många postindustriella städer världen över är inne på samma spår.

Men just i Göteborg verkar förutsättningarna för denna omställning vara extra gynnsamma. Rapporten Sweden in the Creative Age mätte 2007 landets kreativa kapital och fann att så mycket som 42 procent av Göteborgs sysselsatta tillhör den “kreativa klassen”, enligt forskaren Richard Floridas definition. Med det menas människor inom alla olika branscher som blir avlönade för att dagligen lösa problem eller utveckla något nytt.
Möten spelar en central roll i dagens föränderliga samhälle och olika områden måste i allt högre grad samarbeta för att bli konkurrenskraftiga. Göteborg har en god mix av olika kompetenser. Får man dessa att mötas kan nya idéer kläckas och innovation uppstå, vilket leder till tillväxt och nya jobb, säger kreativitetsforskaren Evelina Wahlqvist.

Vidare information & intervju
Adrian Hedström / Kulturella och kreativa näringar, GU Holding, 0701-42 73 79, adrian.hedstrom@holding.gu.se

Håkan Sterner, tf VD, GU Holding, 031-786 51 63, hakan.sterner@holding.gu.se.

Om GU Holding
GU Holding skapar nya jobb och tillväxt genom att finansiera och utveckla nya affärer och bolag baserade på forskningsresultat från Göteborgs universitet. Tillsammans med forskare och saminvesterare har GU Holding sedan 1995 utvecklat över 60 nya affärsidéer, som i över 45 aktiebolag sysselsätter 240 personer och omsätter 240 MSEK. www.holding.gu.se

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition