GU Ventures får fortsatt stöd i VINNOVAs nationella inkubatorprogram

GU Ventures får fortsatt stöd i VINNOVAs nationella inkubatorprogram

VINNOVA har beslutat att ge finansiering till 18 företagsinkubatorer i Sverige. GU Ventures är en av dem som får stöd. Inkubatorstödet ska bidra till att det blir fler nya kunskapsintensiva tillväxtföretag.

I hård konkurrens har nu VINNOVA beslutat att ge finansiering till 18 företagsinkubatorer runt om i landet. GU Ventures är stolta över att vara en av dem som får stöd.

- Det är ett kvitto på att det vi gör är bra och att vi ses som en viktig aktör som skapar nytta i näringslivet, säger Klementina Österberg, vd på GU Ventures.

Vid urvalet av vilka inkubatorer som får stöd har VINNOVA besökt alla inkubatorer och via intervjuer utvärderat hur de arbetar.

-Den samlade bedömningen är att alla de sökande inkubatorerna håller hög klass och konkurrensen var mycket stark, säger Marie Wall, ansvarig för inkubatorprogrammet på VINNOVA.

- Finansieringen från VINNOVA är viktig för att vi skall kunna driva en inkubatorverksamhet med hög kvalitet. Förutom ett bidrag till driften, innebär stödet kompetensutveckling och benchmarking mellan aktörer i vår bransch, säger Andreas Albertsson, Affärsutvecklare och ansvarig för strategiska projekt på GU Ventures.

GU Ventures firar i år 20-årsjubileum som aktiv inkubator och investerare i affärsidéer med anknytning till Göteborgs universitet. Sedan 1995 har vi utvecklat över 110 nya affärsidéer, vilka sysselsätter 350 personer och omsätter 300 mkr årligen. Bolagen har sammanlagt attraherat närmare 800 mkr i kapital och tre av bolagen är noterade.

VINNOVAS pressmeddelande är bifogat detta pressmeddelande.

GU Ventures finansierar och utvecklar nya företag baserade på forskningsresultat och annan akademisk spetskompetens från Göteborgs universitet.

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition