Hydroc prisas dubbelt för sin teknik och lovordas av sin samarbetspartner

Hydroc prisas dubbelt för sin teknik och lovordas av sin samarbetspartner

Svenska Hydroc Energy Storage AB har utvecklat en ny metod för effektiv och flexibel lagring av värme och kyla i berggrunden. Nu har företaget erhållit utmärkelser för sin teknik.

Hydroc Energy Storage AB har i år kommit med på IVAs 100-lista 2022 för "Teknik i mänsklighetens" tjänst. Dessutom blev de länsvinnare av Skapapriset 2022, Sveriges största innovationspris.

• ”Både SKAPA priset (till Alfred Nobels minne) och utmärkelsen av IVA (Ingenjörs Vetenskaps Akademien) visar att Hydrocs teknik är i mänskligheters tjänst och är en bekräftelse på att vi gör rätt saker", säger Jan Bergland VD på Hydroc och fortsätter; ”Potentiella kunder, partners och finansiärer ser på oss med ökat intresse. Alla vet att lösningar som ökar energieffektivisering är viktiga i tider med höga energipriser”.
  • ”En värdig pristagare för sitt arbete med att skapa praktiskt och ekonomiskt högeffektiva värmelager som kan komma kunderna till stor nytta” säger Elisabeth Gustafsson, Affärsutvecklare på GU Ventures.

Hydroc tar emot Skapapriset av Landshövding Sten Tolgfors

Hydroc Energy Storage har tillsammans med forskare från Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola utvecklat ett system för storskalig och effektiv säsongslagring av värme och kyla i berggrunden. Tekniken ger möjlighet för ökad elproduktion, höjer totalverkningsgraden i fjärrvärmeanläggningar och minskar miljöpåverkande utsläpp. Bergland förklarar att Hydroc bara behöver 5 – 10% av antalet borrhål jämfört med vanliga energibrunnssystem vilket naturligtvis sänker kostnaden och förkortar etableringstiden.

De miljö- och klimatmässiga fördelarna är stora. Tekniken som Hydroc utvecklat kan i svenska fjärrvärmesystem bidra till att spara 2.000 GWh/år i värmeenergi och minska CO utsläppen med 150.000 ton/år. Exempel visar att stora köpcentrum och sjukhus som använder både värme och kyla kan reducera köpt energi med 50%.

"Vi får väldigt höga temperaturer och höga effekter på grund av att värmeöverföringsytorna är så stora", sa Jan Bergland på Hydroc Energy Storage när han presenterade projektet på Fjärrvärmedagarna i november. Foto: Johnny Syversen /Norsk Fjärrvärme

Här visas en skiss på Hydrocs anläggning:

Om Hydroc

Teorierna och tekniken bakom Hydrocs koncept utvecklades på 1980–1990 talen av forskare på Chalmers, SGU och GU under ledning av professor Sven Åke Larsson, då tekniken verifierades i ett antal projekt i norra Bohuslän. Idag ägs företaget av entreprenörer, forskare och GU Ventures som tillsammans vidareutvecklar tekniken och driver företaget framåt.

Tekniken som är patenterad bygger på att cirkulera grundvatten via sprickplan mellan ett begränsat antal borrhål/brunnar i en bergskropp, sprickplanen ökar kontaktytan hundrafalt och därmed den termiska effektiviteten i berggrundslagret.

I huvudsak laddas bergskroppen med överskottsvärme under sommaren och återtas under vintern. Systemet kan med fördel även användas ihop med kylmaskiner och värmepumpar.

En stor samhällsnytta av Hydrocs teknik är att möjliggöra ökad elproduktion utan att stor del av tillförd energi förslösas bort genomvkylvatten som värmer upp vattendrag och sjöar. I Europa och intevminst i Norge diskuteras förbud mot att elda sopor om inte värmen nyttiggörs effektivt. Att lagra värme blir nyckel till ökad lokalproduktion av el.

För mer info: https://www.hydroc.se/

Jan Bergland