Hypocampus AB är ett av 50 företag som valts ut på HolonIQs årliga lista över de mest lovande EdTech startups från Norden och Baltikum

Hypocampus är ett företag som utvecklat en intelligent plattform för lärande inom medicin baserat på forskning inom kognitiv psykologi. Nyligen meddelades det att Hypocampus nu har listats som ett av 50 företag som valts ut på HolonIQs årliga lista över de mest lovande EdTech startups från Norden och Baltikum.

Företaget delade nyheten på linked in med meddelandet (översatt till svenska): "GLAD NYHET! Av 1500+ #EdTech startups är Hypocampus AB ett av 50 företag som valts ut på HolonIQs årliga lista över de mest lovande EdTech startups från Norden och Baltikum! Ett stort erkännande för våra hårt arbetande teammedlemmar och partners, både i Sverige och Frankrike (Hypocampus.fr)!"

HolonIQ är världens ledande plattform för impact intelligence och deras årliga Nordic & Baltic EdTech 50 inkluderar EdTech-startups baserade i de nordiska och baltiska länderna Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Sverige.

Marknadsexperter från HolonIQ valde ut dessa 50 digitala utbildningsföretag av nästan 1500+ EdTech-startups från de nordiska och baltiska länderna, baserat på HolonIQs poänggivande fingeravtryck som inkluderar kapital, team, marknad, produkt och momentum. Nordic and Baltic EdTech 50 är inriktat på att identifiera unga, snabbväxande och innovativa företag som arbetar i regionen.

Om Hypocampus

Hypocampus AB är ett företag från Göteborg med en digital plattform för lärande. I Hypocampus plattform studerar idag läkarstudenter och läkare enligt de evidensbaserade metoder som främjar ökad inlärning och får större del av kunskapen att fastna i långtidsminnet. Genom att använda ”test enhanced learning” och ”spaced repetition” (en metod som bygger på att man kan öka långtidsinlärningen genom att dela upp repetitionstillfällena utefter kalkylerade intervaller) och sedan optimera inlärningsprocessen utifrån personliga lärförmågor och kunskapsluckor, är målet med mjukvaran att på sikt höja kunskapsnivån i hela läkarkåren och att sprida konceptet till andra utbildningar. Hypocampus ingår i GU Ventures inkubator och ägs idag av grundarna, GU Ventures och AcadeMedia. Läs gärna mer på: www.hypocampus.se

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Hampus Ivert

Hypocampus VD samt medgrundare +46 (0) 707-41 00 98