Medicinforskning får LIV 2011

Medicinforskning får LIV 2011

Medicinsk forskning ger hopp inför framtiden! När Topp-3 i idétävlingen LIV 2011 korades under ett event på Göteborgs Universitet visade sig medicinområdet stå sig starkt i konkurrensen. Vinnare blev en forskningsidé som syftar till snabb upptäckt av avstötningsreaktioner vid lungtransplantation, idag ett vanligt dilemma eftersom det är en naturlig reaktion från kroppens immunförsvar. Tvåan handlar om att förebygga blodproppar medan tredjepriset gick till en laseridé där användningsområdet bland annat är medicinska instrument. Allmänhetens favorit var en idé inom mat och hälsa – där utvecklingen av ett Functional Food tog hem hela tjugo procent av rösterna.

- Intresset för forskning, nyttiggörande och hållbar utveckling är glädjande stort! Vinnar-bidragen har valts ut i hård konkurrens och vi ser att de har goda möjligheter att realiseras via LIV, säger jurymedlem Göran Carstedt, bl a ordförande för Det Naturliga Steget och med tidigare erfarenhet från ledande positioner inom bl a IKEA och Volvo.

Glad och stolt vinnare är idégivare Anna-Carin Olin, forskare vid Göteborgs universitet. - Förstapriset i LIV 2011 betyder jättemycket för mig och ger goda förutsättningar att kunna vidareutveckla min idé, som förhoppningsvis kan öka livskvaliteten hos människor som har genomgått en lungtransplantation, säger Anna-Carin Olin.

Syftet med tävlingen är att fler forskningsresultat ska komma samhället till godo och deltagande idéer höll en hög kvalitet och hade en stor spännvidd. Vinnarna (1-3) erhåller rådgivning samt konsultcheckar till ett värde av 60 000 kr, 30 000 kr eller 20 000 kr.

Allmänhetens pris premierades särskilt med en vinst värd 10 000 kr. Idégivare Daniel Klamer berättar om planerna för en studie av en naturlig hälsosubstans som kan förbättra minnet och inlärningsförmågan. Han och övriga engagerade i Eidisine skickade ut mail och uppmuntrade sitt kontaktnät att delta i omröstningen, uppenbarligen en framgångsrik strategi i den hårda konkurrensen. – Vinsten är viktig för att visa på allmänintresse för innovationen, säger Daniel Klamer efter prisutdelningen.

LIV står för Lärosätenas Idétävling Väst och arrangerades för allra första gången 2011 av Innovationskontor Väst och GU Holding i samarbete med Göteborgs universitet, Chalmers, Högskolan i Borås, Halmstad och Jönköping samt Sveriges Lantbruksuniversitet i Skara.  De bästa lokala idéerna premieras särskilt.

För mer information, v g kontakta Isabel Fernandes, GU Holding, telefon 031-786 51 58,  e-post isabel.fernandes@holding.gu.se eller se innovationskontorvast.se/ikv/liv

Vinnare i LIV 2011

1. Snabb och enkel detektion av avstötningsreaktioner vid lungtransplantation idégivare Anna-Carin Olin (Göteborgs Universitet)

Motivering:

Det här är en idé som har en tydlig och självklar samhällsnytta. Idébeskrivningen är väl kommunicerad och idén är definitivt realiseringsbar. Idégivaren har en klar bild av hur idén skall vidareutvecklas och vad konsultchecken skall användas till. Konsultcheckens betydelse för idén anses vara stor.

2. Peppat blodkärl löser proppen själv, idégivare Niklas Berg, Pia Larsson, Sverker Jern (Göteborgs universitet)

Motivering

Idén har stor potential och möter ett behov i samhället. Det är en idé som snabbt kan ta sig till marknaden och det är en fördel att idégivarna jobbar med licensieringsstrategier. Dessutom finns en övertygande beskrivning av vad konsultchecken skall gå till och en greppbar skiss på en nyttiggörandestrategi.

3. Quantum Cascade Lasers for short wavelengths, idegivare Torvald Andersson (Chalmers Tekniska Högskola)

Motivering

Spännande idé som löser flera problem i samhället inom många olika områden. Det är grundat väl med verifiering och har redan tydliga kunder. Projektet har också beskrivit en klar väg framåt mot nyttiggörande.

Jurygruppen för LIV 2011:

Claes Jansson, Enhetschef vid Göteborgs universitets Forsknings & innovationsservice

Göran Carstedt, PhD, bl.a. ordförande för The Natural Step International

Mats Williander, PhD, Senior researcher cooperative systems, Viktoria Institute

Lena Blomberg, arbetande styrelseordförande, GöteborgBIO

Jonas Almeling, Regionchef, Venture Cup Väst

Daniel Yar Hamidi, Innovationsrådgivare, Högskolan i Borås

Bästa lokala idéerna (som premieras särskilt via respektive lärosäte):

Göteborgs universitet: Anna-Karin Olin - Snabb och enkel detektion av avstötningsreaktioner vid lungtransplantation (GU)

Chalmers: David Andersson - Framtidens informationstjänst

SLU: Sofia Wiberg - TV-program om djuretik av barn

Halmstad: Lina Lundgren – Kitesurfing PAD – Person Adapted Design

Borås: Kamran Rousta  - Analysis model for socialization of waste separation at source in the research profile “Social Aspects in Municipality Solid Waste Management”

Webbbild: Vinnare av LIV 2011: Anna-Karin Olin tillsammans med Pam Fredman, rektor på Göteborgs universitet och Klementina Österberg, VD GU Holding.

Fotograf: Lena Holmberg

GU Holding finansierar och utvecklar nya företag baserade på forskningsresultat och annan akademisk spetskompetens från Göteborgs universitet.

Innovationskontor Väst har till uppdrag att ge stöd till enskilda forskare och forskningsverksamheter i frågor som rör innovation och nyttiggörande av forskningen och dess resultat.