Bilden är ett montage

Ortoma har tecknat ett MoU avseende OTS™ för knäledsoperationer i Japan

Ortoma AB meddelar idag att Ortoma har tecknat ett Memorandum of Understanding med Johnson & Johnson K.K. i Japan. Överenskommelsen syftar till att parterna ska samarbeta för att utvärdera marknadskraven i Japan och definiera en utökad version av OTS™ Plan och OTS™ Guide som även har stöd för knäledsoperationer. MoU omfattar även en förhandlingsperiod för ett distributionsavtal för den japanska marknaden.

• ”Ortoma har framgångsrikt kunnat möta de hårda kraven på den japanska marknaden med OTS™ Hip. Jag är mycket glad att Ortoma nu har möjlighet att utöka OTS™ med ytterligare ett behandlingsområde på denna marknad och förväntar mig att även OTS™ Knee kommer att överträffa marknadens förväntningar.”, kommenterar VD Linus Byström.

OTS™ är ett AI-baserat operationssystem för höftledsimplantat som inkluderar OTS™ Hip Plan och OTS™ Hip Guide. Johnson & Johnson K.K är sedan 2021 distributör av OTS™ Hip i Japan där marknadslansering inleddes under 2023.

Parterna har nu undertecknat ett MoU för OTS™ Plan och OTS™ Guide avseende ytterligare ett behandlingsområde. Överenskommelsen syftar till att parterna ska samarbeta för att utvärdera marknadskraven i Japan och definiera en utökad version av OTS™ Plan och OTS™ Guide som även har stöd för knäledsoperationer. MoU omfattar även en förhandlingsperiod för ett distributionsavtal för den japanska marknaden.

Exklusiviteten i överenskommelsen gäller under tiden som parterna utvärderar marknadskraven samt omfattar även tiden för förhandlingarna av ett distributionsavtal för den japanska marknaden. Givet en framgångsrik utvärdering är parternas ambition är att underteckna ett distributionsavtal under första halvåret 2024. Ortomas intäkter från ett potentiellt slutgiltigt avtal kan inte kvantifieras i detta skede.

Ortoma – Improved Performance

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ortomas VD Linus Byström
E-post: info@ortoma.com

Om Ortoma AB (publ)
Ortoma AB utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Syftet med bolagets operationssystem, Ortoma Treatment Solution (OTS) är att göra det möjligt för kirurgen att inför operation med stor precision mäta och planera i 3D för placeringen av ett ledimplantat och under operation på ett optimalt sätt positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem syftar till att ge ett bättre operationsutfall för patienten, med färre komplikationer och färre efterföljande operationer – och därmed bättre långtidsöverlevnad av implantat. Ett andra syfte är att skapa ett system som enkelt kan integreras i de processer och rutiner som idag används vid operationer – och därmed öka effektiviteten. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes föregående år cirka 42 000 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Redeye AB är Certified Adviser för Ortoma AB (publ). Läs mer om Ortoma på www.ortoma.com

Linus Byström

VD Ortoma