Alva Svennbeck i redskapet boll. Foto: Simone Ferraro

Fina svenska prestationer under EM i rytmisk gymnastik

Kvaltävlingarna har precis avslutats på det 38:e europeiska mästerskapet i rytmisk gymnastik. Mästerskapet som hålls i Israel, Tel Aviv har deltagare från 39 länder. Från Sverige deltog Alva Svennbeck, Elina Sheremey och Emma Göransson. Alla tre hemmahörande i GF Uppsalaflickorna.

Alva Svennbeck är regerande svensk mästarinna och tävlade i alla fyra redskapen – boll, tunnband, käglor och band. Under den första kvaldagen (torsdag) stod boll och tunnband på agendan och Alva höll en jämn nivå. Poängen i tunnband blev 24.300 och i boll blev poängen 24.450. Elina Sheremey, som tävlade i två redskap, hade ett något skakigt tunnband som gav henne poängen 20.400. Hon kom tillbaka starkare i boll och fick där poängen 23.550.

- Det har varit en ära att få representera Sverige på ett så stort mästerskap. Det är min första stora internationella tävling och jag är glad att jag lyckades genomföra ett bra bollprogram efter ett lite skakigt tunnband, säger Elina Sheremy som nyligen gått från junior till senior.

Under fredagen var käglor det inledande redskapet och både Alva Svennbeck och Emma Göransson genomförde fina program med poängerna 24.600 respektive. 25.450. I band däremot så trasslade det till sig för dem båda och poängerna blev 23.000 respektive 19.250.

- Nu är EM över och jag är över lag nöjd med tjejernas prestationer. Både Emma och Alva körde stabilt i käglor medan band strulade lite för båda, säger landslagschef Jimmy Ekstedt. Han fortsätter med att säga att det alltid finns sådant som kan förbättras men att det mentala har förbättrats avsevärt för varje internationell tävling hittills.

Alva Svennbeck är väldigt nöjd över att ha hållit ihop alla fyra programmen och ser nu fram emot kommande SM-tävlingar om 2 veckor:

- Det känns otroligt kul och häftigt att fått varit här och tävlat mot världseliten! Nu ska jag ta chansen att titta på de andra gymnasterna och sen ladda upp inför SM, säger hon.

Emma Göransson stämmer in i att det var otroligt kul och spännande att tävla på ett EM. Nervositet och en extremt varm hall gjorde sig kännbart i band. Även Emma ser fram emot SM och säger:

- Över lag är jag nöjd med min prestation och nu laddar jag upp inför SM!

SM i rytmisk gymnastik 2022 avgörs under SM-veckan i Örnsköldsvik 1-3 juli. Läs mer om SM här.

Samtliga resultat från EM-tävlingarna i rytmisk gymnastik finns att se på Smartscoring.

Emelie Hedberg

emelie.hedberg@gymnastik.se / 072-236 79 80

Gymnastikförbundet är en av Sveriges största idrottsorganisationer med cirka 240 000 aktiva medlemmar i 1039 föreningar över hela landet. Svensk Gymnastik möjliggör för alla att träna, tävla och uppleva rörelseglädje. Rörelse är vårt språk.