David Rumbutis. Foto: Filippo Tomasi

Strålande lagkänsla sammanfattar herrarnas EM i artistisk gymnastik

Det svenska laget stod för en mycket fin insats under torsdagens tävling på EM i manlig artistisk gymnastik. David Rumbutis 24:e plats i mångkamp blev bästa svenska resultat.

Fem gymnaster representerade Sverige när EM i manlig artistisk gymnastik inleddes under torsdagen: Kim Wanstöm (Hammarbygymnasterna), Karl Idesjö (Hammarbygymnasterna), Joakim Lenberg (GK Motus Salto), William Sundell (Hammarbygymnasterna) och David Rumbutis (All Star Gymnastics). Sverige ingick i den andra startgruppen för dagen, och det var ett sammansvetsat svenskt lag som visade upp sig för Europa.

Rutinerade David Rumbutis, som nyligen kommit tillbaka från en knäskada, tävlade i mångkamp och stod för en genomgående fin och stabil insats. David, som är särskilt stark i grenen hopp, genomförde en strålade hopptävling med två fina hopp som gav snittpoängen 14.016. Efter att två subdivisioner avslutats låg David på finalplats, men startfältet i dagens tredje och sista subdivision var starkt och han landande till slut på en 16:e plats. Även i mångkampen blev det en fin placering för David som slutade på en 24:e plats med totalpoängen 79.565.

- Vi hade en bra lagkänsla från start till slut och jag är stolt över lagets prestation, de är kungar hela bunten. Det är väldigt tuff konkurrens i killarnas tävling, särskilt lagtävlingen, men ändå går vi in och presterar på topp. Det var väldigt bra drag i hallen också, det tror jag hjälpte oss. Mest nöjd är jag över att jag börjar komma tillbaka från min skada och att mitt knä håller, säger David efter tävlingen.

Karl Idesjö tävlade också i mångkamp under dagen. I grenen bygel blev det tyvärr en stor miss, men Karl kom tillbaka snabbt och visade upp en fin serie i den efterföljande grenen ringar. I dagens sista gren, barr, utmärkte han sig särskilt. Där visade Karl upp en strålande serie med ett spikat avhopp och poängen blev höga 14.066. Utöver missen i bygel var dagens tävling en av Karls bästa tävlingar någonsin, och i mångkampen slutade han på totalpoängen 71.864.

Tredje svenska gymnast som tävlade i dagens mångkamp var Joakim Lenberg som även han stod för en fin insats. Malmögymnasten genomförde en mycket stabil tävling där han lugnt och kontrollerat klarade av samtliga serier utan några stora missar. Totalpoängen i Joakims andra EM blev 75.599.

Hammarbygymnasten Kim Wanström, som också är rutinerad i mästerskapssammanhang, tävlade i räck, fristående, ringar och barr. Totalt sätt stod Kim för en snyggt och stabilt genomförd tävling. I favoritgrenen fristående hade han dock inte sin starkaste dag då det blev en handisättning efter den tredjevoltserien i det annars fina programmet.

EM debuterade William Sundell, som i slutet av juni tog hem guldet i bygelhäst på SM, stod för en fantastisk insats på sitt första EM. Hammarbygymnasten tog sig igenom sin svåra serie i bygel med ett stilrent utförande och belönades med den höga poängen 13.400. William tävlade även i hopp under dagen, också där med ett fint genomförande.

- Det var riktigt kul att tävla idag och det var en otrolig atmosfär i arenan. Jag var ganska nervös, detta var ju mitt första EM så då är det såklart så, men det var mest roligt. Vi är ett fantastiskt lag som har tävla idag så mycket av min egen prestation beror på laget, sammanfattar William sitt första stora mästerskap.

Förbundskapten Niklas Andersson sammanfattar dagen:

- Som helhet står killarna för en riktigt bra insats från start till slut. Framför allt jobbar de som ett lag och både peppar och hjälper varandra. Vi är väldigt nöjda, idag finns det inte mycket vi kunde gjort annorlunda.

Det fanns en liten förhoppning om att dagens lagpoäng skulle räcka till en plats till VM som lag, men i en tuff tävling med Europas bästa gymnaster blev det tyvärr för svårt att nå topp 13. Det svenska laget slutade på en 17:e plats.

Dagens mångkamp vanns av Joe Fraser från Storbritannien.