Christopher Soos och Michael Trane jublar efter sitt första VM i artistisk gymnastik

Under måndagskvällen har Christopher Soos (Halmstad) och Michael Trane (Stockholm) gjort sin debut i VM i artistisk gymnastik – och de är mer än nöjda.

Det var Christophers och Michaels första VM-tävling och båda körde mångkampen, dvs alla sex grenar. I våras tävlade de EM i Frankrike och båda två lyckas genom fin gymnastik förbättra sina poänger jämfört med då.

– Jag är jättenöjd med dagens tävling. Vi förbättrar oss jämfört med EM och har fått med oss bra erfarenheter inför framtiden. Det krävs ett par mästerskap för att prestera på topp och killarna har kört bra idag. Nu kommer vi fortsätta att jobba med seniorlandslaget inför EM i vår och VM 2018, säger Fredrik Pierreville, förbundskapten för manlig artistisk gymnastik.

Michael, som kommer från Stockholm och Brommagymnasterna gjorde en mycket bra tävling med i stort sätt inga missar i någon av grenarna under kvällen. Han berättar att det var kul att vara ute på tävlingsgolvet och uppleva VM.

– Jag kände mig säker ute på golvet och var inte alls nervös. Det var skitkul!, summerar Michael sin VM-debut.

Michaels poäng i de olika grenarna:

• Fristående: 13,466
  • Bygel: 12,566
  • Ringar: 12,966
  • Hopp: 13,5
  • Barr: 13,866
  • Räck: 12,866
  • Total: 79,230 (Plac 114)

Christopher, som fick avsluta hela kvaltävlingen med sin serie i ringar gjorde även han en mycket fin tävling.

– Jag är i helhet nöjd. En liten miss i bygel, men det känns bra. Och vilken känsla - det har varit grymt kul att vara här och visa upp sig. Det är det här man tränar för, säger Christopher och tillägger:

– Jag vill också passa på att tacka alla supportrar som har varit här och tittat. De har hjälpt oss mycket och hörts på läkaren.

Christophers poäng:

• Fristående: 13.833
  • Bygel: 10,666
  • Ringar: 12,7
  • Hopp: 14,2
  • Barr: 13,5
  • Räck: 11,266
  • Total: 76,165 (Plac 152)